Därför får supermiljöbilspremien liten effekt

Regeringens supermiljöbilspremie kommer att få begränsad klimateffekt, skriver tre tunga myndigheter i en utredning. Samtidigt visar nya siffror att Sveriges bilpark fortsätter att vara sämst i EU.

”Den direkta effekten av en supermiljöbilspremie blir begränsad jämfört med vägtrafikens totala klimatpåverkan, eftersom antalet bilar som enligt regeringens budget kan komma att få ta del av premien endast uppgår till 5 000 stycken.” Det skriver Transportstyrelsen som tillsammans med Trafikverket och Energimyndigheten har gjort en utredning om den föreslagna premiens effekter och hur den ska utformas.
”Med tanke på att antalet personbilar i trafik i början av 2011 var cirka 4,3 miljoner är det enkelt att konstatera att den direkta effekten av en supermiljöbilspremie blir begränsad”, skriver Transportstyrelsen.

Dessutom säger myndigheterna att de samhällsekonomiska vinsterna med premien ligger långt fram i tiden. Enligt utredningen tar det ”12 till 18 år innan den samhällsekonomiska vinsten är lika stor som den utbetalade premien”.

Nyttan med
premien är därför, enligt utredningen, främst att ”den bidrar till stöd för teknikutveckling och kunskapsuppbyggnad i samhället om nya typer av fordon och infrastruktur för dessa”.

Nya siffror visar att EU:s bilar släpper ut allt mindre koldioxid. Portugal har enligt undersökningsföretaget Jato som första land nått under EU:s utsläppsmål till 2015 som säger att bilarna i genomsnitt ska släppa ut max 130 gram koldioxid per kilometer.
Trots att Sverige står för den största utsläppsminskningen under de senaste fem åren fortsätter vår bilpark att vara Europas smutsigaste. 2010 släppte nya bilar i Sverige i genomsnitt ut 152,3 gram koldioxid per kilometer och det gör oss sämst i EU, före Tyskland på 151,6 gram.