Därför har Tesla redan gjort sitt i växande städer

Mycket snart bor 75 procent av världens befolkning i städer och då är det den gamla privatägda fyrhjuliga bilen som ryker först, med eller utan el.

Det finns teknikskiften som tjänar den nödvändiga utvecklingen och klimatomställningen väl. Jag tänker på att det i dag går att hoppa över gammal beprövad teknik och gå direkt till framtidslösningarna. Det är en populär spaning om hur utvecklingsländer i dag ser en medelklass växa fram. Dyra telefonledningar byggs aldrig eftersom mobiltekniken redan är här och fast eldistribution kan ersättas med solpaneler. Datorer behöver aldrig införskaffas och bankkontor aldrig öppnas eftersom smarta telefoner löser dåtidens uppgifter.

Mycket snart bor 75 procent av världens befolkning i städer och då är det den gamla privatägda fyrhjuliga bilen som ryker först, med eller utan el. Bilen är för gammal, för dyr, för stor, för tung och löser inte behoven.  

I Paris pågår just nu Autonomy, Europas första och största arena för hållbar urban mobilitet. Här finns förstås Tesla och Renault på plats. Men det är inte de som regerar. Deras produkter ser ut som reliker, dinosaurier på en mässa som visar på nya sätt att lösa den moderna stadens transportbehov.

Hundratals innovatörer och entreprenörer är redan i färd med att skapa produkterna för den historiska omställningen, många av dem på plats i Paris den här veckan.

Det handlar elcykelpooler, elscooters, eldrivna sparkcyklar, lastcyklar, vindtäta och regnskyddande “tält” till cykelns barnstol, med mera, med mera.

Det är alla produkter eller tjänster för det som i de här sammanhangen definieras som “the first and last mile”. Sträckan som är för lång för att gå och för kort för att lösa med kollektivtrafik.

Många smarta lösningar är redan här, andra är mer fantasifulla önskningar för framtiden.

Så när du för första gången ser kundvagnen som du fyller med varor och som sedan för egen elmaskin tar sig till din hemadress och levererar inköpen, eller drönaren som flyttar taxitrafiken upp i luften, kom då ihåg var du läste om framtiden först.

Björn Anderberg
redaktör, Aktuell Hållbarhet