De vill införa omvänd trängselskatt och ge cyklisterna betalt

Här är förslagen som ska göra Stockholm till världens bästa cykelstad.

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Malm%C3%B6_cyklist_20091125_3F_(8198813417).jpg

Flera studier visar att för varje krona som en stad investerar i cykling får man tillbaka mer genom bättre folkhälsa, bättre miljö och mindre trängsel. Det konstaterar Teo Enlund, en av ledarna för forskargruppen Green Leap vid KTH, i en intervju med DN.

Nu tittar gruppen på hur Stockholm ska bli en av världens bästa cykelstäder och på ritbordet finns flera förslag. Ett av dem är en omvänd trängselskatt där cyklisterna får betalt istället för att bilisterna får betala. Forskarna tog fram förslagen under projektet Bilfritt år, där tre bilberoende familjer fick testa att leva utan bil under ett år. De fick bland annat tillgång till elcyklar, ellådcyklar och elmopeder, skriver DN.

Tanken är att cyklister som cyklar in i staden får poäng som de kan använda för olika typer av cykelservice, exempelvis reparation.

Andra förslag är en tvåfilig cykelmotorväg och att man får ta med sin cykel i kollektivtrafiken. Läs hela artikeln här.