”Den verkliga utmaningen för fossilfrihet i Sverige och Europa”

DEBATT Ska vi komma längre inom biodrivmedelsområdet måste tillgången på råvara säkras, skriver Ulf Svahn, vd på Svenska petroleum och biodrivmedel institutet, SPBI.

Foto: SPBI

I Sverige råder stor enighet när det gäller transportsektorn. Den ska bli fossilfri och frågan är bara när och hur.

Att biodrivmedel kommer att vara en viktig del råder enighet om, debatten handlar i stället om styrmedel. Den absolut viktigaste frågeställningen är – tillgången på biodrivmedel.

Sverige använde 2015 cirka 1,5 miljarder liter biodrivmedel och är självförsörjande till cirka 40 procent. Det är i sig inget problem, men förutsätter fortsatt stabil handel för ökad produktion och användning. Men situationen rimmar dåligt för ett land som beskriver sig självt med unika möjligheter för produktion av biodrivmedel. Här krävs långsiktiga styrmedel som kan frigöra potentialen i den svenska produktionen.

Problem uppstår vid obalans mellan tillgång och efterfrågan på biodrivmedel. Europa använde 2013 cirka 15 Miljarder liter biodrivmedel vilket motsvarar cirka fem procent av den totala användningen av drivmedel i Europa. Dessa biodrivmedel är i hög grad baserade på grödebaserade råvaror, där möjligheterna till fortsatt och ökad produktion och användning är starkt kopplat till tillgång på råvara och politiska styrmedel.

EU-kommissionen har redan i dag en negativ inställning till grödebaserade biodrivmedel och det riskerar med nya direktiv att bli ännu värre efter 2020. Det finns i dag en begränsning på sju procent för grödebaserade biodrivmedel och särskilda statsstödsregler har införts.

Kommissionen arbetar nu i höst med en uppdatering av det styrande förnybartdirektivet för tiden 2020–2030. Det som framkommit hittills är att man från kommissionens sida ytterligare stärkt sin uppfattning om begränsningar för råvaror och vill se en minskning helt av användningen av grödebaserade råvaror till 2030. Det finns även en diskussion om att vissa begränsningar även ska omfatta skogsråvara. Detta skulle dramatiskt förändra förutsättningarna för produktion av biodrivmedel.

I svenskt perspektiv får detta stor påverkan. Sverige ligger i dag sannolikt över den takbegränsning på sju procent för grödebaserade råvaror som gäller för måluppfyllelse till 2020. Det är inget problem i perspektivet 2020 men riskerar att minska användningen av biodrivmedel i Sverige mellan 2020-2030.

Ska Sverige komma längre inom biodrivmedelsområdet måste tillgången på råvara säkras. Motståndet är tydligt. Många europeiska miljö- och andra organisationer agerar kraftfullt mot biodrivmedel och även andra medlemsländers inställning i frågan varierar.

Det finns okunskap kring de nationella förutsättningar ett land som Sverige har, med mycket stora arealer med väl fungerande såväl skogs- som jordbruk med stor potential. Vid EU:s miljöministermöte den 17 oktober diskuteras frågan. Situationen kräver att den svenska regeringen skyndsamt agerar aktivt i EU och ser till att säkra den framtida tillgången på råvara.

Ulf Svahn, vd SPBI

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.