”Det behövs mindre revirtänk om miljön ska räddas”

REPLIK Svanens vd kastar sten i glashus. Även om kraven för Svensk bensinhandels certifiering för biltvättar är något lägre än Svanens är det långt ifrån alla anläggningar som klarar kraven. Att utmåla oss som en opålitlig kommersiell aktör är ett tecken på att Svanen är rädda för att vi klivit in på deras revir när vi inför en certifiering, skriver Magnus Hedenmark, projektledare för Hållbar biltvätt.

Debatt: ”Svensk bensinhandel bidrar till greenwash med sin så kallade miljöcertifiering” (23/10)

När självaste Svanens vd, med en ofrivillig lustighet, anklagar ”Hållbar biltvätt” både för greenwash och närmast olaglig certifiering så låter det ytterst allvarligt. Ragnar Unge kastar dock snarare sten i glashus.

Det absolut största problemet med biltvättar är utsläppen av 1 000 ton olja och 50 ton tungmetall som kommer från hemmatvättar. Har man väl åkt till en biltvätt så ligger skillnaden mellan olika typer av tvättar på promillenivå i jämförelse med orenade utsläpp från hemmatvättar.

Svanen i all ära, men syftet med Svanen är att särskilja de miljöbästa biltvättarna från övriga på marknaden. Anledningen till att vi inför en certifiering är att öka tillgängligheten på såväl manuella som automatiska tvättar så att vi kan erbjuda ett enkelt men trovärdigt alternativ till de som annars tvättar hemma. Vår nivå är visserligen något lägre än Svanens, men långt ifrån alla tvättanläggningar klarar heller kraven.

Svanen med sina kravnivåer och kostnader kommer att få svårt att skapa den förändring som nu krävs. Vi har däremot hittills aldrig yppat ett ont ord om Svanen, för vi tror på iden att olika aktörer kan bidra på sitt sätt.

Nu har tydligen kampanjen ”Hållbar biltvätt” blivit alldeles för ambitiös enligt Svanens vd, Ragnar Unge. Vi har alltså klivit in på någon annans revir när vi inför en certifiering.

Den omsättning som drar runt kansliet på Hållbar biltvätt skulle tyvärr inte ens räcka till Ragnar Unges vd-lön, men om Svanen får nöjet att märka 500 anläggningar så förväntas man dra in 14 friska miljoner. Vem är oberoende? Att i det läget utmåla oss som en opålitlig kommersiell aktör till skillnad från Svanen är rätt magstarkt.

Vi har vidare exakt samma underlag och kemiska analyser för vår kontroll som Svanen och kommunerna har. Att vi skulle ha lägre krav än vissa kommuner är dessutom rent nonsens. Kraven är transparenta, tydliga och går att ladda ner på www.hallbarbiltvatt.se. Däremot har vi lagt en lägsta ribba som ligger i linje med Naturvårdsverkets tidigare förslag till krav, eftersom en kommun i princip kan ha hur låga krav som helst.

Vi välkomnar alla att bidra till att lösa ett angeläget miljöproblem. Och ser vi utöver biltvättarnas horisont så finns enorma utmaningar att lösa som kräver samarbeten. Jag vet att Svanen har potential att bidra stort till etablerandet av en hållbar cirkulär ekonomi, om man nu vill. Att försöka kväsa goda branschinitiativ tyder tyvärr på lägre ambitioner.

Magnus Hedenmark, projektledare för Hållbar biltvätt och vd för re:profit AB