Dieselbluff kan ge olagliga lufthalter

Olagligt smutsig luft på många fler ställen än väntat kan bli resultatet av att forskarnas modeller inte längre stämmer.

Forskarnas modeller för utsläppsberäkningar stämmer inte längre och den kraftiga ökningen av dieselbilar tros ligga bakom. Det är allvarligt eftersom modellerna de är viktiga verktyg för att säkerställa att utsläppsgränser klaras när nya bostadsområden planeras.

– Det vi ser i Stockholm och i många andra storstäder är att kväveoxidhalten inte sjunker i den takt som modellerna förutspår, säger Christer Johansson miljöutredare vid Stockholms luft- och bulleranalys på Stockholms stads miljöförvaltning samt professor vid Institutionen för miljövetenskap och analytisk kemi vid Stockholms universitet.

Utsläppsmodellerna använder inte den lagstadgade testcykeln som Volkswagen manipulerat utan körcykler enligt en tysk avgasmodellkallad HBEFA, som ska vara mer verklighetstrogna. Och utsläppsmodellerna har också get resultat som stämmer med den trend som mätningarna i verklig trafikmiljö indikerar, men för två tre år sedan hände något.

– De senaste två–tre åren har utsläppen inte sjunkit lika snabbt som vi skulle förvänta oss i utsläppsmodeller. Plötsligt stämmer inte modellerna längre och det har skett under de senaste två-tre åren, samtidigt som andelen dieselpersonbilar har ökat drastiskt. Det ser ut som om den ökande dieselandelen skulle förorsaka att vi får för låga utsläpp i våra modeller, säger han.

Skillnaden gäller enbart kväveoxider. Enligt Christer Johansson optimeras en motor i verklig körning för antingen låga kväveutsläpp eller låga partikelutsläpp.

– I det här fallet har man förmodligen i verklig körning optimerat så att kväveoxidutsläppen blir högre. Det är ju bättre än tvärt om, eftersom forskarna är eniga om att partiklarna är värst för hälsan, säger han.

Men att prognoserna inte stämmer får allvarliga konsekvenser eftersom vi har åtagit oss i EU att klara vissa utsläppsgränser och i Sverige fastställda miljökvalitetsnormer. Modellerna är därför viktiga vid planering av ny bebyggelse och nya vägar.

– Det gör att vi kan ifrågasätta våra framtidsprognoser i planärenden. Det kan innebära att vi i framtiden kan få överskridanden trots vi hade räknat med att vi skulle klara miljökvalitetsnormerna.

Fotnot: Artikeln publicerades ursprungligen i Miljöaktuellt Lag & rätt.