Han vill koppla ihop företag med sociala entreprenörer

En ny digital plattform för samman företag med sociala entreprenörer i tech-sektorn. "Ett bra sätt att göra medarbetarna stolta över hållbarhetsarbetet", tycker plattformens grundare.

Den digitala plattformen Limeblue Impact arbetar för att föra samman företag med sociala entreprenörer där företagens medarbetare får möjlighet att på betald arbetstid arbeta som volontärer. Plattformen bygger på FN:s globala hållbarhetsmål och företag kan söka volontäruppdrag utefter vilket hållbarhetsmål som företaget vill bidra till.
– En hållbarhetschefs arbete handlar i dag mycket om siffror och rapportering. Vi vet emellertid att många hållbarhetschefer tycker att det är svårt att skapa engagemang hos medarbetare och att bygga en intern stolthet kring hållbarhetsarbetet. Här kan volontärarbete, att ett företag delar med sig av sin kunskap, bidra mycket, säger medgrundaren Tony Lantz till Aktuell Hållbarhet.

Limeblue Impact arbetar på Klarna-grundaren Niklas Adelberths hubb för sociala tech-entreprenörer, Norrsken House, i Stockholm. Därför innehåller plattformen än så länge främst volontäruppdrag hos techföretag inom Norrsken House. Inledningsvis har Limeblue Impact vänt sig mot stora företag, som tecknar ett månadsabonnemang. Ett samarbete har inletts med ÅF, som redan bidragit med flera volontärer.
– Cyklerna är ofta längre hos de stora företagen. Därför har vi nu också börjat arbeta med små och mellanstora företag. Intresset är stort både hos stora och små företag, men vi vill komma igång snabbt och de mindre bolagen har betydligt snabbare processer.