Dubbelmoral bromsar cirkularitet i upphandling

Dubbelmoral bromsar cirkularitet i den offentliga upphandlingen. Det säger Bodil Nordin, hållbarhetschef på Canon som bland annat tillverkar återtillverkade skrivare.

Bodil Nordin, hållbarhetschef på Canon. Foto: Jon Röhne

Bodil Nordin, hållbarhetschef på Canon, berättar för Aktuell Hållbarhet att många offentliga kunder har som krav att Canon ska säkerställa att produkterna återanvänds när kunderna är färdiga med dem. Samtidigt kräver de att deras egna produkter ska vara fabriksnya.
– Kunderna vill själva inte ha återanvända produkter. Själva återanvändningen och det cirkulära tycks vara något som någon annan ska hantera senare. 

Bodil Nordin säger att hon inte tror att problemet beror på att kunderna inte vill eller inte är intresserade av att bidra till cirkulär ekonomi.
– Förmodligen bottnar det i att upphandlarna inte riktigt vet hur de ska göra. I dag måste en upphandlare kunna så väldigt mycket om så många produkter och då har de ofta med krav på fabriksnytt för att säkerställa att de får produkter med rätt funktionalitet. 

Problemet kan enligt Bodil Nordin lösas genom en ökad dialog mellan offentliga upphandlare och näringslivet. Ett annat sätt att lösa problemet skulle kunna vara att ge upphandlare mer utbildning.

Är det några skillnader mellan privata och offentliga upphandlare?
– Offentlig upphandling är väldigt strikt, det är en låda där lagen om offentlig upphandling ska följas. Med privat sektor har vi möjlighet till mer diskussion med kunden.

Canons återtillverkade skrivare består till cirka 80 procent av nedmonterade fungerande delar från gamla skrivare. Enligt Bodil Nordin har skrivarna exakt samma kvalitet och funktion som fabriksnya skrivare. Priset är dock lägre för dom återtillverkade skrivarna.