Matkedja: ”Ekologiskt inte längre en trend”

Den tidigare skillnaden i intresse för ekologiska varor mellan små och stora städer har suddats ut, visar statistik från en svensk lågpriskedja.

Ekologiska bananer är den sjätte mest köpta produkten, mer än var tredje kundkorg innehåller en ekologisk produkt och antalet ekokunder, de som handlar mer än tio procent ekologiskt, har ökat med 50 procent det senaste året. Siffrorna kommer från lågpriskedjan Willys som nu konstaterar att ekologisk mat inte längre bara lockar ”trendkänsliga innerstadsbor”.

Här pekar matmärket på egen statistik som visar att det inte längre finns en tydlig skillnad mellan ekologisk försäljning i storstäder och i mindre städer. Istället ökar försäljningen av ekologiska varor i hela landet.

Som förklaring till varför ekologisk mat har gått från en trend till en naturlig del av fler människors köpbeslut lyfter Willys minskade prisgap mellan ekologisk och konventionell mat samt ett större ekologiskt utbud.