”Elbilssatsningen riskerar att bli ett fiasko”

TRANSPORT Utländska laddbilsköpare tjänar på att svenska statliga subventioner har byggt upp ett överflöd av begagnade laddbilar. Det skriver tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

Tjänstebilsexperten Ronny Svensson oroas av exporten av begagnade elbilar och laddhybrider. Foto: Ynnor

Svenska bilköpare är ointresserade av att köpa begagnade laddbilar. Istället exporteras andrahandsmarknadens stora överskott. Förra året gick knappt 2 400 elbilar och laddhybrider utomlands, och i år ökar exporten med nästan 70 procent till 4 000 laddbilar. 3 300 laddhybrider och 700 elbilar.

När bilarna var nya lockade staten köparna med en supermiljöbilspremie. Högsta premien, 40 000 kr, fick elbilsköparna och de som köpte laddhybrider fick hälften, 20 000 kr. Så staten har betalat ut stöd på närmare 100 miljoner kr för de 4 000 exporterade laddbilarna.

De flesta begagnade laddbilar går till Norge. Den svenska kronan är billig och där premieras även den som köper och kör en begagnad laddbil. Det är alltså främst de norska laddbilsköparna som tjänar på att svenska statliga subventioner byggt upp ett överflöd av begagnade laddbilar.

Personligen är jag väldigt kluven till den här utvecklingen.

Å ena sidan är det alltid kul att våra kunder kan sälja leasade laddbilar i Norge till överpris, och själv ska jag snart byta ut min fem år gamla Volvo laddhybrid. Jag räknar med att få uppemot 100 000 kr mer om jag säljer bilen i Norge än i Sverige.

Å andra sidan riskerar den pågående mångmiljardsatsningen på nybilssubventioner och utbyggd laddinfrastruktur att bli ett stort fiasko. Och det gör mig riktigt orolig.

Det är nu tio år sedan var tredje ny bil gick på etanol. Etanolen var skattebefriad och etanolbilarna miljöklassade. Alla mackar skulle ha en E85-pump. Sprit i tanken var framtiden.

Vi vet hur det gick. Den sista etanolbilen är såld, försäljningen av E85 har kollapsat och i år går ytterligare 3 000 etanolbilar på export.

För att undvika en liknande utveckling för laddbilar är det hög tid att införa stimulanser även på andrahandsmarknaden. Idéerna är många. En del bättre än andra. Norge satsar på sådant som gratis parkering och frihet från trängselskatt. Och i Österrike får elbilister köra fortare på motorväg än andra bilförare.

Regeringskris eller inte, så måste riksdagen agera nu. Annars riskerar en kortslutning av elektrifieringen att bli den nya etanolbubblan. Och det tjänar ingen på, inte ens norrmännen.

Ronny Svensson, vd på Ynnor.