Elvägarnas vara eller inte vara

Elbilar och elvägar ses på många sätt som räddarna i nöden, som vita springare som räddar människan från en framtid i total avgasdimma. Men är de här för att stanna?

Stefan Tongur, forskare vid avdelningen industriell ekonomi och organisation på KTH. Foto: Peter Ardell

Någon som vet är Stefan Tongur, forskarstuderande vid avdelningen industriell ekonomi och organisation på KTH, som har ägnat åtta år av sitt liv på att ta reda på om elbilar och elvägssystem, ERS, kommer att bli en framgångsrik teknik. I sin avhandling tar han upp två scenarion, ett där ERS blir succé och ett där det inte blir det.
– Det finns flera anledningar till varför ERS kommer att vara en etablerad teknik. En stor faktor är dieselmotorerna där tillverkarna inte har kunnat adressera de allvarliga miljö- och hälsoproblem som motorerna orsakade. Att vidareutveckla dieselmotorn blev då inte ekonomiskt hållbart, säger han i ett pressmeddelande.

Han nämner även investeringarna i förnyelsebara källor som spiken i kistan för biobränslen.

Scenario nummer två handlar om den exakta motsatsen, att ERS blir en kortlivad hajp. Även här har dieselmotorn ett finger med i spelet. Eftersom det inte finns någon tydlig ersättare till den samtidigt som fordonstillverkare fortsatte att investera pengar i utvecklingen infann sig en tknisk, politiskt och ekonomisk osäkerhet som tog kål på ERS.
– Vi kunde också se att intresset för syntetisk diesel och bränsleceller som lösningar ökad, vilket ledde till att intresset för ERS klingade av.

Stefan Tongur lutar åt att det ändå blir scenario nummer ett som kommer att segra. Han menar att det finns starka krafter som tror på ERS eftersom det möjliggör en ekonomisk och miljövänlig nytta för staten, industrin och användaren.
– Behovet är globalt och länder som Indien och Kina kan driva på utvecklingen med luftkvalitén som främsta drivkraft. Dessutom ser inte alternativen starka ut då exempelvis batteripristrenden för första gången vände uppåt nyligen.