En ny miljöpolitik är här

Ett nationellt biljettsystem för kollektivtrafik, pant på mobiltelefoner och återköp av ålfiskerätter. Det är några av de mindre kända miljöreformer som finns med i den fyrpartiöverenskommelse som efter dagens statsministeromröstning ska omsättas i verklighet.

Den sakpolitiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet rymmer många miljöreformer, varav en del mycket kontroversiella där Centerpartiet fått igenom sina krav. Strandskyddet ska utredas, artskyddet likaså och att äganderätten i skogen ska stärkas.

Av de 73 punkterna i överenskommelsen handlar 10 punkter om klimat och miljö. Under avsnittet ”Hela landet ska växa” berör 7 av 8 punkter miljön. Ytterligare minst fem punkter har betydelse för miljöområdet.

På klimat- och miljöområdet ska all relevant lagstiftning ses över så att det klimatpolitiska ramverket får genomslag, en utredning om detta tillsätts i år. Regeringen ska också driva på för en klimatlag i EU. Miljömålsberedningen ska utreda frågan om mål för konsumtionsbaserade utsläpp.

Det ska investeras i biogas och bensin- och dieselbilar ska inte få säljas från 2030. Flygskatten ska behållas, men systemet göras om till krav på inblandning och så småningom en flygbränsleskatt. En klimatdeklaration ska införas på flygresor från 2021. Cirkulär ekonomi ska stärkas genom bland annat pant på fler saker, ett ”hyberavdrag” för hyrda prylar och krav på återvinning av textilier.

Naturvården ska ”stärkas på ett sätt som bygger på legitimitet hos de människor och verksamheter som berörs”. Ett åtgärdspaket ska tas fram för pollinatörer, ett frivilligt program införs för att köpa tillbaka ålfiskerätter och fiskefartyg ska kameraövervakas för att komma åt illegala utkast.

Under avsnittet ”Hela landet ska växa” berör 7 av 8 punkter miljön. Det ska vara betydligt enklare att bygga i strandnära landsbygdsområden. En ny lagstiftning ska vara på plats januari 2022. Bioekonomi ska giftas ihop med biologisk mångfald i en ny lagstiftning som ska vara på plats i juli 2021. En ny artskyddsförordning ska införas samma år, som förtydligar när markägare har rätt till ersättning. Stambanor för höghastighetståg ska byggas ut och det ska bli enklare och mer lönsamt att investera i energi för eget bruk.

Den ekonomiska politiken rymmer en skatteväxling mellan miljö och arbete värd minst 15 miljarder kronor, som ska presenteras i vårändringsbudgeten. Ett försök med statliga gröna obligationer ska genomföras genom ett uppdrag till riksdagen 2019. De nya placeringsreglerna för AP-fonderna ska också utvärderas för att se om placeringar i fossil energi verkligen minskar. Det är ett axplock av vad som ingår i överenskommelsen på miljöområdet.

När Carl Schlyter i går lämnade Miljöpartiet motiverade han det i SVT:s Aktuellt med att en mer högerinriktad politik ökar klyftorna i samhället, vilket gör att utsläppen av växthusgaser ökar. Ett utsläppsfritt samhälle kräver enligt Carl Schlyter minskade klyftor. Enligt fyrpartiöverenskommelsen ska dock en omfattande skattereform genomföras, som förutom att öka sysselsättningen och bidra till klimat- och miljömålen även ska utjämna dagens växande ekonomiska klyftor. Den som lever får se.

Läs överenskommelsen

 

Pernilla Strid
redaktör, Aktuell Hållbarhet