Ett litet steg för oss, men många långa steg för näringslivet

I veckan lanserades samarbetet mellan Aktuell Hållbarhet och Dagens industri. Tärningen är kastad…

Under ett års tid har Aktuell Hållbarhet och Dagens industri diskuterat och planerat hur vi ska samarbeta på ett nyttigt och bättre plan. I tisdags förlöste vi vårt koncept som i korthet består i nya gemensamma redaktionella satsningar, en konferens och en ambition att skapa och genomföra en sektorsvis rankning av storbolag. Hur det ska gå till kan du läsa här. Och här kan du läsa mer om Di:s och vårt samarbete.

Att Sveriges största affärstidning och Aktuell hållbarhet gör gemensam sak kan ses som en tydlig signal om att hållbarhetsfrågan lyfts till en ny nivå. Den är nu affärskritisk att hantera i både styrelser och företagsledningar. Men det är inte bara ur ett riskperspektiv som den ska hanteras – utan redan idag skördar svenska bolag framgångar med produkter och tjänster med tydlig miljö- och hållbarhetsnytta. Hållbarhetsprestanda har global efterfrågan.

Så väl forskare på handelshögskolor som investerare konstaterar i dag att de bolag som hanterar hållbarhetsfrågorna bäst också är de bolag som har en lägre risk och bättre ekonomisk utveckling än genomsnittliga bolag. Detta har fått investerare och kapitalförvaltare i allt större utsträckning börja ställa krav och göra riskanalyser utifrån miljö och hållbarhetsaspekter – en trend som sannolikt utvecklas mycket snabbt framöver.   

Med vår satsning hoppas jag att vi på riktigt kan bidra till att skapa ett mer hållbart – och därigenom lönsamt och konkurrenskraftigt – svenskt näringsliv som bidrar till att nå globala hållbarhetsmål och nationella miljömål.

Strategierna för att ställa om verksamheten i mer hållbar riktning i alla olika bolag är lika många som bolagen – men det finns utmaningar som alla organisationer står inför. Ett modernt hållbart ledarskap, innovationsförmåga, digitalisering som möjliggörare och förmågan att samverka med omvärlden, för att nämna några.

På Aktuell Hållbarhet kommer vi göra vårt yttersta för att skapa nyttig, verksamhetsnära journalistik som både granskar och lyfter goda exempel – inspirerar och utmanar.

Hör av dig och berätta vad du tycker, behöver och vill att vi belyser.

Mikael Salo
chefredaktör, Aktuell Hållbarhet