EU-krav på elmotorer skapar förvirring

I veckan började EU-kraven på elmotorer att gälla. Kraven ger massiv energibesparingspotential men har samtidigt skapat osäkerhet på flera håll. Får äldre motorer inte användas längre? Och blir det förbjudet att linda om motorer? Teknik360 reder ut begreppen.

EU:s ekodesigndirektiv för elmotorer började gälla i veckan. Direktiven finns för en rad produktgrupper från digitalboxar till belysning och nu senast luftluftvärmepumpar. Få av direktiven ger några större reaktioner när de kablas ut. Med direktivet för elmotorer är det annorlunda. Bland annat skickade ABB ut ett pressmeddelande där direktivet välkomnades.

– ABB välkomnar dessa krav eftersom de bidrar till att vi snabbare kan nå EU:s klimatmål som är satta till år 2020. ABB ligger i teknikens framkant och kan redan nu erbjuda produkter, som kan hjälpa våra kunder att uppfylla de kommande EU-kraven år 2015 och 2017, säger Lena Wäppling, chef för ABB:s försäljning av motorer och drivsystem i Sverige, i pressmeddelandet.

Det är kanske inte så konstigt att ett företag som ABB – som säljer nya elmotorer – applåderar direktivet. Argumenten är dessutom både starka och goda: elmotorer står för 65 procent av energianvändningen i industrin och för 40 procent i samhället. Energimyndigheten bedömer att kraven, som kommer att skärpas allteftersom, kan spara 135 TWh el i EU per år 2020. Det motsvarar hela Sveriges elanvändning idag.

På andra håll skapar direktivet oro. Får industrin inte längre driftsätta motorer som idag ligger på lager? Och hur går det för den bransch som ägnar sig åt att linda om motorer? Ska, kort sagt, en väldig mängd fungerande elmotorer i industrin skrotas ut nu? På ELR, Elektromekaniska Lindarverkstäders Riksförbund som företräder 135 svenska företag, är man av naturliga skäl djupt engagerad i frågan.

– Vi vill balansera debatten lite. Visst ska man byta ut motorer men man måste göra det med kundens bästa för ögonen. Att bara byta ut motorer är inte hållbar utveckling, säger Patrik Holm, talesman för ELR.

Och direktivet ställer inga krav på utskrotning av motorer i lager eller förbud mot reparationer som omlindning, säger man på ELR.

”Det viktiga är att ingen motor- eller pumpleverantör kan hävda att den inte är tillåtet att reparera och linda om en befintlig elmotor. Med välutbildade och certifierade verkstäder kan vi hävda att en fackmannamässigt reparerad/omlindad motor inte förlorar något, eller möjligen försumbart lite i verkningsrad. Den kan till och med i vissa fall förbättras en aning. Samtidigt så är det vår bestämda uppfattning att branschen skall verka för att omställningen till energi”, skriver ELR till Teknik360.

Motorer sålda före 16/6 2011 berörs inte av direktivet. Det är upp till brukaren att avgöra vad han vill göra med sin produkt, menar ELR. Motorer satta på marknaden, i förråd och i lager berörs inte heller.

I det första steget i direktivet omfattas asynkronmotorer, vanligast i effektområden mellan 0,75 och 375 kW. Motortypen är vanligast i processindustrin, i fläktar, pumpar, kompressorer och i luftkonditionering. I direktivet införs en ny klassificering av motorer. Nya motorer som säljs måste uppfylla minst den nya energieffektiviseringsklassen IE2. Motorer av typen IE1 får inte längre säljas eller importeras. IE2 motsvarar enligt ELR i princip den äldre klassen eff1. Efter 1 januari 2015 ska alla motorer i storlekarna 7,5 kW till 375 kW uppfylla IE2 eller IE3 och dessutom vara kopplade till en frekvensomriktare.

– Sverige har i förhandlingarna arbetat för stränga ekodesignkrav. Vår industri är intensivanvändare av motorer och dessutom har vi innovativ motorindustri. Med de nya kraven främjas utvecklingen och de effektiva motorerna blir standardprodukter och därmed billigare, säger Carlos Lopes på Energimyndigheten som varit med och förhandlat fram ekodesignkraven i EU, i en kommentar.

Läs mer om det nya direktivet på Energimyndighetens webbplats.