”Europa är ett skatteparadis för flygbränsle”

En skatt på flygbränsle i Europa skulle ge stora utsläppsminskningar utan negativa nettoeffekter för jobb och ekonomi. Samtidigt sticker Europa ut som ett skatteparadis för flygbränsle, då flera andra länder redan har infört flygbränsleskatt. Det visar en läckt rapport från EU-kommissionen.

Ryanair ökade sina utsläpp med 6,9 procent under 2018. Lågprisbolaget är i dag ett av de bolag som släpper ut mest koldioxid i Europa. Foto: Press/Ryanair

En skatt på flygbränsle som säljs i Europa skulle leda till minskade utsläpp från flyget med 11 procent per år, vilket motsvarar åtta miljoner färre bilar på europeiska vägar. Skatten skulle ge intäkter på uppemot 27 miljarder Euro, utan några nettoeffekter för jobb och ekonomi. Det är slutsatsen i en läckt rapport som EU-kommissionen har haft på sitt bord i flera månader, men ännu inte valt att publicera.

Miljöorganisationen Transport & Environment som har tagit del av och publicerat rapporten påpekar att den motsäger flygindustrins påståenden om att ekonomin skulle drabbas hårt av en skatt på flygbränsle.

I rapporten framgår det att Chicagokonventionen, i motsats till vad som ofta hävdas, inte sätter något stopp för att beskatta flygbränsle om skatten tas ut vid pumpen. Samtidigt sticker Europa ut som ett skatteparadis för flygbränsle, då bränslet beskattas i flera andra länder, åtminstone för inrikesflyg. USA, Kanada, Saudiarabien och Japan är några av de länder som beskattar bränsle för inrikesflyg.
”Flygets långvariga semester från bränsleskatt behöver sluta nu. Det är nödvändigt i kampen mot klimatförändringen och det kommer hjälpa miljontals människor som påverkas av buller från flyget. Europas unika och bedrövliga status som ett skatteparadis för flygbränsle är oförsvarbar”, säger Bill Hemings, flygansvarig på Transport & Environment, i en kommentar.

Trots att de globala utsläppen behöver minska går kurvan helt i motsatt riktning för flera internationella flygbolag. Lågprisbolaget Ryanair är i dag ett av Europas mest utsläppande bolag. Samtidigt väntas koldioxidutsläppen från den europeiska flygsektorn stiga med åtminstone 21 procent fram till år 2040 enligt den Europeiska miljöbyrån.

I fredags publicerade EU-kommissionen ett medborgarinitiativ som kräver en skatt på flygbränsle i Europa. Om initiativet får mer än en miljon underskrifter från åtminstone sju olika medlemsländer under det kommande året måste kommissionen ta förslaget vidare och föreslå en flygskatt på europeisk nivå. Kommissionen kan också välja att inte ta vidare förslaget, men det kräver i så fall en motivering till beslutet.

Den 20-21 juni samlas EU:s finansministrar i Haag för ett att diskutera frågan om beskattning av flyget.