Expert: Miljöfordon kommer att bli en bristvara

Den 1 juli träder det så kallade bonus malus-systemet i kraft. Enligt tjänstebilsexperten Ronny Svensson kommer bonus malus i kombination med andra samtida regeländringar att leda till att det inledningsvis kommer att bli extremt ont om miljöfordon.

Bonus malus-systemet träder i kraft den 1 juli, vilket bland annat innebär att den svenska miljöbilsdefinitionen försvinner. Samtidigt börjar resultaten av EU:s nya strängare utsläppstester, WLTP, synas bland de nya bilarna vilket innebär att bilarna kommer att rapportera högre utsläppsvärden. Konsekvensen av dessa båda samtida regeländringar är att mycket få bilmodeller lever upp till de krav som ställs från fordonsupphandlare i offentlig sektor. Det hävdar tjänstebilsexperten Ronny Svensson.
– Det råder i dag kaos om vilka fordon den offentliga sektorn får upphandla. Regeringen har sprungit för snabbt och vi har hamnat i ett limboläge där offentlig sektor inte kan beställa bilar. Ingen har heller tagit höjd på den strängare WLTP-körcykeln vilket förvärrar problemet ytterligare. Många bilar slås ut och miljöfordon blir en bristvara för den offentliga sektorn. Som vi ser det handlar det i praktiken om att offentlig sektor har noll bilar att välja som lever upp till deras krav, säger han till Aktuell Hållbarhet.

När den offentliga sektorn inte har bilar att köpa så föråldras den offentliga fordonsparken, vilket enligt Ronny Svensson kan få negativa konsekvenser för miljön. Enligt Ronny Svensson kommer det, enligt de nya kraven, att vara möjligt för offentliga aktörer att köpa mycket små bilar, men dessa bilar lever sällan upp till de offentliga organisationernas krav på säkerhet. De enda bilar som blir möjliga att upphandla för offentliga aktörer kommer att bli rena laddbilar och gasbilar. Detta i en tid då de flesta bilmärken går ifrån gasbilar och laddbilar kostar betydligt mer än fossilbilar.