Fairtrade: ”Fler konsumenter bryr sig”

94 procent av unga mellan 15 och 34 år känner till Fairtrade och att 8 av 10 köper Fairtrade-märkta produkter varje månad.

Det här uppger Fairtrade i sin årliga kännedomsundersökning, och intresset för Fairtrade-märkt återspeglas även i försäljningen.

På tre år har försäljningsvärdet av Fairtrade-märkta varor mer än fördubblats och uppgår 2014 till över 2,7 miljarder kronor, enligt rapporten där man konstaterar att konsumenter och företag lägger allt större vikt vid konsumtion av socialt hållbara produkter.

Under 2014 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med 37 procent, enligt siffrorna.

– En fördubblad konsumtion på tre år visar att allt fler konsumenter bryr sig om hur varorna vi köper har producerats och att människan bakom produkten är viktig, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige, i pressmeddelandet.

Redan i onsdags uppmärksammade Miljöaktuellt Fairtrade-rapporten 2015.