Fler företag satsar på koldioxidpositiva produkter

Allt fler företag undersöker möjligheten att skapa produkter vars tillverkningsprocess och användning bidrar till att avlägsna mer koldioxid från atmosfären än de tillför.

Att bli koldioxidneutrala är en målsättning som många företag, organisationer och länder har idag. Men enligt de flesta bedömare så är det inte tillräckligt för att vi ska nå målet på max 1,5 graders uppvärmning. Därför har en del företag i framkant börja undersöka möjligheten att skapa koldioxidpositiva produkter, alltså produkter vars tillverkningsprocess och användning bidrar till att avlägsna mer koldioxid från atmosfären än de tillför.

Ett exempel är hamburgekedjan Max som för närvarande arbetar med att ta fram en klimatpositiv hamburgare. Ett annat exempel är klädmärket North Face som har designat en koldioxid-negativ yllemössa. Företaget har samarbetat med organisationen Fibershad och gården Bare Ranch i USA. Med hjälp av regenerativa jordbruksmetoder har Bare Ranch lyckats binda mer kol i jorden än vad man släppt ut under produktionen av materialet till, och tillverkningen av, mössan. Enligt North Face uppskattningar bidrar Bare Ranches jordbruksmetoder till att binda 4000 ton koldioxid per år, det är lika mycket som utsläppen från 850 bilar.

Regenerativt ekologiskt jordbruk innebär att man bibehåller det ekologiska kretsloppet där växtnäring via gödsel från djurhållning återförs till marken, samtidigt som man arbetar med markvårdande växtföljder. Det ökar jordarnas bördighet och växternas möjlighet att ta upp mer kol. Jordbruksmetoden i sig bidrar också till mindre utsläpp.