Fler företag sätter utsläppsmål i linje med vetenskapen

Under klimatmötet i Paris har fler företag hakat på initiativet Science Based Targets.

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:IKEA-Sendai-_Japan01.JPG

Den här artikeln publicerades den 8 december i Miljöaktuellt Idag.

Under klimatmötet i Paris har fler företag hakat på initiativet Science Based Targets som går ut på att sätta utsläppsmål i linje med vetenskapen. Totalt ställer sig nu 114 bolag bakom ambitionen att genom åtaganden bidra till att hålla temperaturökningen under två grader. Något som initiativet inte nämner i sitt pressmeddelande är dock att vissa forskare och förhandlare på klimatmötet nu börjar prata om att det snarare krävs att vi håller oss under 1,5 grader.

Sectoral Decarbonization Approach heter metoden som företagen använder för att räkna ut vilken målnivå som forskarna anser krävs. Metoden utgår från International Energy Agencys tvågradersscenario och delar upp utsläppsminskningsbehovet för olika sektorer. Sedan beräknas hur stor del av den sektorn företaget utgör och en rimlig målnivå uppskattas.

Alla företag som ansluter sig måste få sina mål godkända och hittills är det tio företag som fått grönt ljus, däribland Ikea, Kellogg, Procter & Gamble och Coca-Cola. Totalt kommer de tio företagen att minska sina utsläpp med 799 miljoner ton koldioxid under de år som är kvar till målen ska nås.

De 114 deltagande verksamheterna har årliga utsläpp som motsvarar Sydafrikas utsläpp eller 125 kolkraftverk.

The Science Based Targets Initiative är ett samarbete mellan Carbon Disclosure Project, World Resources Institute, WWF och UN Global Compact.

Läs en snabbguide till metoden Sectoral Decarbonization Approach här (pdf).