Fler vill köpa koldioxidmärkt

Företag som tydligt visar på klimatfördelarna med sina produkter kan vinna många kunder. Det visar en ny rapport.

Företag som tydligt visar på klimatfördelarna med sina produkter kan vinna många kunder. Det visar en ny rapport som genomförts av YouGov, i samarbete med The Carbon Trust.

I undersökningen, där 5000 konsumenter i Storbritannien, Frankrike och Tyskland intervjuats, svarar två tredjedelar av de tillfrågade att de vill se en märkning som visar på varors koldioxidfotavtryck och enligt The Carbon Trust finns mycket i undersökningen som tyder på att det nu finns en marknad för produkter som har den här typen av miljömärkning.

Redan 2007 introducerade The Carbon Trust en koldioxidmärkning men efter misslyckandet med att etablera en universell märkningsmetod vid klimatmötet i Köpenhamn 2009 förlorade många, såväl konsumenter som företag intresset och en del bolag som tidigare använt märkningen lämnade samarbetet.

Men i och med framgångarna under klimatmötet i Paris, där världens länder för första gången säkrade ett globalt avtal gällande klimatförändringarna, kan man se att intresset bland konsumenterna har ökat igen menar The Carbon Trust som tror att det nu känns mer meningsfullt för kunderna att bidra till kampen mot klimatförändringarna genom att välja produkter från företag som tydligt visar hur man arbetar för att minska koldioxidutsläppen.

Samtidigt understryker The Carbon Trust att det finns en betydande skillnad mellan de värderingar som konsumenterna har och hur de faktiskt agerar. Medan en övervägande majoritet av de tillfrågade anser att det är en god idé med en koldioxidmärkning är det bara strax över hälften som uppger att de idag bryr sig om produkters koldioxidutsläpp när de handlar.