Flygets koldixoidutsläpp väntas öka med 21 procent till 2040

Åtgärder för teknisk utveckling, nya energieffektiva plan och andra effektivitetsåtgärder räcker inte. Ökad efterfrågan på flygresor innebär att koldioxidutsläppen väntas stiga med åtminstone 21 procent till år 2040 enligt en rapport från Europeiska miljöbyrån.

Foto: Pixabay/CCO

Koldioxidutsläppen från den europeiska flygsektorn väntas stiga med åtminstone 21 procent till år 2040. Prognosen kommer från en i en ny rapport från Europeiska miljöbyrån.
”Rapporten bekräftar att nuvarande trender och prognoser för flygsektorn inte är förenliga med att skydda miljön, klimatet och människors hälsa”, säger Hans Bruyninck, generaldirektör för Europeiska miljöbyrån, i en kommentar.

Bland EU:s medlemsländer har växthusgasutsläppen från internationella flygresor mer än fördubblats sedan 1990. Under de senaste fyra åren har den genomsnittliga ökningstakten legat på 2 procent per år.

Ökningen av utsläpp drivs av en växande efterfrågan på flygresor. Teknisk utveckling, nya flygplan och förbättrad operationell effektivitet har än så länge delvis kunnat väga upp från ökningen i antalet flygresor. Men trots tekniska förbättringar har det skett en ökning av växthusgasutsläppen.

Rapporten visar att utsläppen per passagerarkilometer väntas fortsätta minska, exempelvis genom en genomsnittlig bränsleförbrukning som väntas falla med 12 procent till 2040. Samtidigt visar prognosen att antalet flighter väntas öka med 42 procent fram till samma år, jämfört med år 2017. Europeiska miljöbyrån menar därför att tekniska förbättringar inte räcker hela vägen för att flyget ska kunna minska sina utsläpp.

Biobränsle för flyget är något som ofta lyfts fram som ett alternativ till minskat flygande i den svenska debatten om flygets klimatpåverkan. Rapportförfattarna pekar emellertid på en rad utmaningar för produktionen av biobränsle som ännu ligger på en låg nivå. Prognosen för utbudet av biobränsle för flyget år 2020 ligger för tillfället på 0,05 miljoner ton enligt rapportförfattarna. Som jämförelse använde flygbolaget SAS knappt 1,37 miljoner ton flygbränsle under 2018, enligt deras senaste årsredovisning som släpptes i dag, varav 100 ton var biobränslen.

Rapportförfattarna skriver också att elflygplan ännu är i ett tidigt utvecklingsstadie och långt ifrån att byta ut konventionella flygplan.

Europeiska miljöbyrån efterfrågar därför åtgärder för att bromsa den ökande efterfrågan på flygresor, som komplement till åtgärder och stöd för teknisk utveckling och nya bränslen.
”Europa måste leda vägen mot en mer hållbar flygsektor både hemma och utomlands. Stark lagstiftning och en robust implementering kan minska framtida påverkan av en växande sektor, bidra till innovation, och driva fram de fundamentala skiften i konsumentbeteenden som behövs”, säger Hans Bruyninckx.

Tidigare uträkningar visar att om den globala flygsektorn fortsätter växa så väntas den stå för 22 procent av de totala globala växthusgasutsläppen år 2050, om ytterligare åtgärder inte vidtas. I dag ligger flygsektorns andel av de totala globala växthusgasutsläppen på 1-2 procent.