Fondförvaltare vill stoppa företagens indirekta lobbying mot klimatåtgärder

Företags indirekta lobbyverksamheter kring klimatfrågor kan ibland gå i en helt motsatt riktning än deras offentliga kommunikation. Detta uppmärksammar nu kapitalförvaltaren Öhman som vill förhindra företag som försöker hindra nödvändiga styrmedel och klimatåtgärder.

Fredric Nyström, chef för ansvarsfulla investeringar på kapitalförvaltaren Öhman, menar att styrelsen och ledningen behöver ha bättre koll på företagets medlemsskap i olika branschnätverk. Foto: Öhman

Även om företag i sin offentliga kommunikation uttrycker stöd för klimatåtgärder finns det en risk för att dess lobbyverksamheter går i motsatt riktning. Det menar Fredric Nyström, chef för ansvarsfulla investeringar på Öhman, som precis inlett ett treårigt projekt för att stoppa företag som lobbar mot klimatåtgärder genom aktivt ägarskap.

Fredric Nyström säger till Aktuell Hållbarhet att problematiken framför allt ligger i företagens indirekta lobbying genom medlemskap i olika branschnätverk. Han konstaterar att det inte är ovanligt att företag saknar en intern koll på vad branschnätverken gör för medlemmarnas, och i slutändan aktieägarnas, pengar. Effekten blir att företagens indirekta påverkan kan vara negativ utan att de vet om det.
– I vårt perspektiv är det så att företagets nettobidrag, det vill säga plus och minus för vad ett företag gör inom klimatområdet, ofta är negativt om man väger in de här aspekterna i företagets klimatarbete. Många företag har kommit långt kring produktion och i produktutveckling ur klimatsynpunkt men man glömmer ofta bort de här aspekterna, säger Fredric Nyström.

Utmaningarna med bolags lobbyarbete som går stick i stäv med uttalade klimatambitioner är särskilt förekommande i USA och inte bara i de fossilutvinnande bolagen utan även mer brett inom industrin berättar Fredric Nyström. Som exempel nämner han National Association of Manufacturers, där även svenska företag är medlemmar, som i praktiken stödjer president Donald Trumps politik även om det kanske inte är helt uttalat.
– Därför är det viktigt att i första hand ha en intern styrning kring detta. Vi har märkt att det är relativt vanligt att företag inte har koll på sina medlemskap. Ofta sker det här på nationell nivå, exempelvis om ett företag har verksamhet i USA är det vanligtvis den amerikanska delen av organisationen som är medlem. Det är viktigt att de här frågorna kommer upp på styrelse- och ledningsnivå där man behöver ha koll på vad de olika medlemskapen betyder och vilka frågor som drivs i branschnätverken, säger Fredric Nyström.

Han berättar att Öhman framför allt siktar på att uppmana utvalda bolag att se över rutinerna för medlemskap i branschnätverk. Men ambitionen är nödvändigtvis inte att företagen som kontaktas ska lämna dessa organisationer utan snarare använda sitt medlemskap för att påverka vilka frågor som nätverken driver.

Kommer ni även kontakta svenska bolag?
– Ja det kommer vi. Vi är inte helt klara med prioriteringsordningen, men jag är säker på att svenska bolag kommer kontaktas eftersom många multinationella bolag har den typen av utmaningar.

Den svenska kapitalförvaltaren är inte ensamma om att uppmärksamma problemet. Nyligen lanserade investerarnätverket Principles for Responsible Investments, PRI, rekommendationer för investerare som vill engagera sig i företags lobbying kring klimatfrågor. Tidigare har även flera svenska förvaltare, såsom AP4, AP7 och Nordea, signerat ett PRI-koordinerat uttalande kring investerares förväntningar på att bolag ska stödja en ambitiös klimatpolitik i alla geografiska regioner.