Företag bedömer varandras hållbarhetsarbete i ny ranking

I sju år har SB Insight genomfört undersökningen Sustainable Brand Insight där svenska konsumenter fått bedöma vilka företag de uppfattar som mest hållbara. Nu har man för första gången genomfört en liknande undersökning för företag.

I undersökningen Sustainable Brand Index B2B har 626 företagsanställda med inköps- eller upphandlingsansvar  fått uttala sig om vilka av företagen inom deras respektive ansvarsområde som de uppfattar som mest hållbara.
– Syftet med studien är detsamma som med konsumentstudien. Vi vill visa hur viktig hållbarhet är för företagen. Business-to-business-marknaden har stor påverkan för hållbar utveckling och kan styra väldigt mycket med sina investeringar. Den här undersökningen är betydligt mer komplex än konsumentundersökningen och därför har arbetet tagit drygt ett och ett halvt år, berättar Erik Elvingsson Hedén på SB Insight för Aktuell Hållbarhet.

Årets lista toppas av Skanska, på andra plats kommer NCC och på tredje plats Scania. På fjärde plats hamnar Volvo Cars och på femte plats ytterligare ett byggbolag, JM. Till skillnad från byggbranschen är teknik- och it-branschen en sektor som underpresterar i beslutsfattarnas ögon. Företag som Canon, Atea och Ericsson har inte nått ut med sitt hållbarhetsarbete och får en låg placering i rankingen. En bransch där resultaten är mer spridda är fastighetsbranschen där exempelvis Vasakronan får en väldigt hög placering medan företag som Hufvudstaden och Viborgs hamnar långt ner på listan.

Varför hamnar byggbolagen så högt i rankingen?
– Dels är det en bransch som är väldigt synlig på många sätt, både mot beslutsfattare och allmänheten. Men det beror också på att många byggbolag varit väldigt duktiga på att kommunicera och lyfta hållbarhet, både sitt eget arbete men också frågor som handlar om hur man kan bidra till hållbar utveckling.

Varför är det viktigt att företag bedömer varandras hållbarhetsarbete?
– Det är viktigt för att företagen är bland de viktigaste drivkrafterna för hållbarhetsfrågor bland beslutsfattare. Hållbarhetsarbetet får positiva varumärkeseffekter för företagen och det är relevant för andra företag att se hur de som är framgångsrika arbetar med det här. Många av de företag som blev vinnare inom sin bransch, som DHL, Preem och Scania, jobbar nära varandra och genom listan får de bekräftelse och uppskattning för det jobb de utför.

Var de några upptäckter som förvånade när ni genomförde undersökningen?
– En sak som förvånade var att det var så många beslutsfattare på stora bolag som hade svårt att förstå varför hållbarhet var viktigt. Trots att företagen är en grupp som är mer kunniga och pålästa än konsumenterna fanns fortfarande en hel del okunskap. En annan sak som var intressant var skillnaden i inställning mellan konsumenter och beslutsfattare på företagen. Medan konsumenterna ofta är väldigt negativt inställda till energi och drivmedel så är det en bransch som är högt uppskattad bland beslutsfattarna. De upplever att företag som Preem och Eon har ett väldigt bra hållbarhetsarbete och arbetar framgångsrikt med de här frågorna.