”Förnybart men inte hållbart drivmedel – Karolina Skog måste agera nu”

DEBATT Det är problematiskt att Sverige importerar växande volymer drivmedel som härrör från den kontroversiella palmoljeindustrin i Sydostasien, skriver Ragnar Unge, Miljömärkning Sverige, Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningen och Bo Ramberg, Fordonsgas Sverige.

Miljöminister Karolina Skogs (MP) uttalande (SVT 19/8) om att regeringen vill titta närmare på miljömärkning och varudeklaration av drivmedel är högaktuell och väldigt relevant, inte bara för miljön i Sverige utan även globalt. Men det är bråttom, det gäller att Karolina Skog agerar omgående.

Det övergripande målet för miljöpolitiken är att till nästa generation lämna över ett samhälle där de stora miljöproblemen är lösta, utan att orsaka ökade miljö- och hälsoproblem utanför Sveriges gränser. Så lyder riksdagens definition av generationsmålet.

Just nu riskerar utvecklingen på drivmedelsmarknaden att gå på tvärs med den ambitionen. Sverige importerar växande volymer drivmedel som härrör från den kontroversiella palmoljeindustrin i Sydostasien.

Sedan införandet av koldioxidskatten 1991 ges biodrivmedel i Sverige skattelättnader. Skatterabatten stimulerar snabbt ökande volymer av förnybara drivmedel – vilket är bra. Dock har skattebefrielsen fått en bieffekt: en ökning av förnybara men inte alltid hållbara biodrivmedel, där palmoljebaserade produkter är ett tydligt exempel.

Palmolja är en ifrågasatt produkt som finns i många produkter i vår vardag, till exempel livsmedel. För livsmedel finns tydliga regler kring att palmolja måste anges i varudeklarationen. Det gör att konsumenterna kan ta aktiv ställning till om man vill köpa produkter med palmolja i eller inte. Det gäller dessvärre inte för drivmedel. Det är få som ens vet om att palmolja och biprodukten PFAD kan finnas i drivmedlet de tankar.

Regnskogens djur och växter hotas av utrotning, stora mängder växthusgaser frigörs från skog och mark. Vi löser inte klimatfrågan genom att skövla Sumatras regnskogar.

Valet av råvara är den avgörande faktorn för vilken klimatnytta och vilka miljöegenskaper ett biodrivmedel har. I dag hotar konkurrens från palmoljan återanvändning av lokala råvaror till drivmedelsproduktion: avloppsslam och gödsel blir biogas, foderspannmål och matavfall blir etanol, restprodukter från svenskt skogsbruk blir förnybar diesel.

Vi välkomnar miljöministerns kommande förslag och uppmanar regeringen att snarast agera. Konsumenterna bör få fler möjligheter att välja hållbara och klimateffektiva drivmedel.

Varudeklaration och framför allt miljömärkning skulle vara viktiga steg framåt, eftersom det skulle tvinga fram en genomlysning av råvaror, tillverkningsprocess och total klimatpåverkan av drivmedlet. På samma sätt som med livsmedel och många andra produkter kan konsumenterna guidas till mer hållbara val.

Verktygen för att ställa krav på drivmedel finns på plats. Både Svanen och Bra Miljöval har kriterier för drivmedel med fokus på förnybar hållbar råvara. Det gäller att Karolina Skog sätter frågan högt på agendan. Sumatras regnskog har inte tid att hon väntar. Vi bistår gärna regeringen i arbetet.

Ragnar Unge, vd, Miljömärkning Sverige (Svanen)
Johanna Sandahl, ordförande, Naturskyddsföreningen (Bra Miljöval)
Bo Ramberg, vd, Fordonsgas Sverige

____________

Läs fler debatter på Aktuell Hållbarhet.