Forskare: Därför är räckviddsångesten obefogad

Det hävdas ofta att elbilens stora genombrott bromsas av räckviddsångest – en oro hos konsumenter att en elbil inte tar sig lika långt på en laddning som en fossilbil gör på en tankning. En ny studie förklarar varför den här oron är obefogad.

En amerikansk studie som nyligen publicerades i Nature visar att 98 procent av alla bilar som används dagligen på amerikanska vägar skulle kunna ersättas av elbilar som laddades en gång per dygn. Den så kallade räckviddsångesten – den oro som antas bromsa marknaden för elbilar – kan därmed till stor del anses vara obefogad.

I studien har tester gjorts med en 2013 års Nissan Leaf med en batterikapacitet på 24 kWh vilket enligt tillverkaren ger en räckvidd på cirka 12 mil per laddning under goda förhållanden. Tester, gps-spårning och statistikuppgifter från US National Household Travel Survey har sedan kokats ihop till ett antal slutsatser.

En av slutsatserna är att energin i den testade bilen skulle vara tillräcklig för att klara 87 procent av alla dagliga bilresor på amerikanska vägar. I dag finns det dessutom nyare Leaf-modeller som har ett batteri med en kapacitet på 30 kWh.
”Vi har upptäckt att en prisvärd elbil kan täcka behoven för 87 procent av alla bilresor. Den procentsatsen är likartad i olika städer, även om bensinförbrukningen per capita skiljer sig avsevärt. Vi drar också slutsatsen att en elbil förmodligen aldrig kommer att kunna täcka behovet för de längsta bilresorna, även om batteriteknik och laddinfrastruktur förbättras. Här bör i stället samåkning och andra drivmedel kunna användas för täcka behovet av dessa fåtaliga energiintensiva resdagar”, skriver rapportförfattarna i en sammanfattning i Nature.