Fossilfritt Sverige: ”Snabba på klimatomställningen genom att satsa på fler bränslen”

I en debattartikel i Dagens Nyheter idag målar företrädare för initiativet Fossilfritt Sverige upp en karta över vilka hållbara bränslen som lämpar sig för vilka transporttyper.

Anledningen är att man anser att transportpolitiken länge kännetecknats av en extrem ryckighet. Etanol som under flera år betraktades som framtidens bränsle förkastades så småningom på felaktiga grunder, dieselbilen gick snabbt från ”miljöbil” till miljövärsting när de visade sig att de skadliga utsläppen var högre än förväntat och idag är det många som frågar sig om biogasbilen eller elbilen är det mest miljövänliga alternativet. Fossilfritt Sverige menar att politikerna måste sluta att söka efter en lösning och istället utveckla flera förnybara alternativ parallellt. Men samtidigt får det inte råda någon osäkerhet om var de olika drivmedlen ska användas, eftersom det i värsta fall kan leda till stora felinvesteringar eller till att man inte vågar välja bort de fossila drivmedlen innan man fått klara besked om vad de ska ersättas med. Därför har Fossilfritt Sverige skapat en lista med fem typer av trafik som lämpar sig för fem olika bränslealternativ:

Elfordon i städerna
Elfordon fungerar bäst i städerna där de lätt kan laddas, samtidigt som de bidrar till att göra stadsluften renare och minska bullret.

Regional buss- och lastbilstrafik går på biogas
Biogas är ett bra alternativ eftersom den görs av restprodukter som ändå måste tas om hand. Biogas kan även användas inom städer fram till de att elfordon fått sitt stora genomslag. Så småningom kan biogas få stor betydelse för tung godstrafik, industri och sjöfart.

Långväga gods- och persontrafik tankas med hållbar biodiesel och HVO
Fordon som kör över hela Europa måste kunna tankas överallt då är biodiesel ett bra alternativ eftersom det går att byta ut mot fossil diesel.

Godstransporter på järnväg och på sjön
Den svenska järnvägen är i stort sett helt elektrifierad. Vad sjöfarten gäller så kommer den troligen utvecklas i två steg. I det första steget går man över till fossil metanol och flytande fossil gas för att minska skadliga utsläpp. I ett andra steg går man över till flytande biogas. Färjor som kör kortare sträckor kan med fördel elektrifieras eftersom de kan laddas när de ligger i hamn.

Flyget går över till biodrivmedel
På längre sikt kan olika hybridlösningar bli aktuella beroende på hur lätta batterierna blir i framtiden.