Från flygskam till tågskryt

DEBATT. Att resa med tåg på semestern, för klimatet, har blivit en folkrörelse i Sverige. Journalister från hela världen skriver om revolutionen när det gäller svenskarnas resvanor och fenomen som “flygskam” och “tågskryt”. Allt fler vill även kunna resa hållbart med tåg i tjänsten. För att detta ska vara möjligt krävs att Sveriges regering och beslutsfattare på kommunal nivå kraftsamlar för att göra tåget attraktivt.

Foto: Wikimedia Commons

De senaste årens bränder över hela världen och extrema temperaturer engagerar. Kampanjer som Flygfritt 2020 och Greta Thunbergs Fridays for Future har spelat en avgörande roll när det gäller att få fler människor medvetna om flygets miljö- och klimatpåverkan.

För många har tåget med sina betydligt lägre utsläpp skapat en möjlighet att resa med gott samvete. Facebookgruppen Tågsemester har över 100 000 medlemmar idag. Varje månad delas där tusentals inlägg med reseberättelser och tips.

Resultatet hittills är en dramatisk förändring i svenskarnas resvanor. Försäljningen av Interrailkort ökade med 85 procent jämfört med förra året och antalet inrikes resor med tåg ökade med 8 procent. Samtidigt har flygresandet i Sverige minskat med 11 procent sedan förra året, en trend som startade redan 2018.

Nu när semesterperioden är slut är vi många som vill ta detta engagemang vidare till arbetslivet. Tjänsteresor utgör en femtedel av det totala flygandet i Sverige. För tjänsteföretag utgör tjänsteresorna ofta en stor del av företagets klimatpåverkan. Även myndigheternas utsläpp från flygresor bidrar årligen med över 100 000 ton koldioxid.

Vi som undertecknar denna artikel ser en stor potential att minska tjänsteresornas klimatpåverkan genom att välja tåget istället för flyget vid allt från konferensresor till studieresor. Vi har ställt om våra resor men för att göra tåget attraktivt för fler krävs följande:

Skapa förutsättningar för möten på tåget. SJ:s sålde av alla sina tågkonferensvagnar för ett antal år sedan. Nu är det dags att tänka om och köpa in vagnar anpassade för möten och arbetsresor igen. I Finland har de flesta Intercitytåg en konferensvagn. Med möjlighet att boka event-tåg och konferensvagnar kan arbetsmöten och konferenser planeras in på tåget.

Ta bort otidsenliga subventioner till flygbranschen och ersätt med moderna subventioner för tågresande. Våra folkvalda behöver fatta beslut som gör det ekonomiskt lätt att välja klimaträtt vid resan. Nu kommer Tyskland sänka momsen på tågresor i landet. Låt oss hoppa på tåget och ta bort momsen på tågresor i Sverige.

Ta igen 40 års eftersatta investeringar i järnvägen. Gå till historien som beslutsfattarna som ställde om Sverige som snabbast när det behövdes som mest. Tänk om vi istället för att amortera 443 miljarder på statsskulden, som regeringen planerar att göra, investerar denna summa i järnvägen. Enligt SJ:s beräkningar så skulle vi kunna slutföra de flesta av de viktigaste satsningarna på järnvägen som nu ligger i malpåse i väntan på politisk vilja och handlingskraft. I Tyskland har regeringspartierna nyligen enats om att öronmärka 86 miljarder euro för att förbättra järnvägens infrastruktur. Nu är det dags att vi gör motsvarande satsning i Sverige. För vi behöver spår som gör att tågen kommer fram i tid.

Allt fler svenskar är nu beredda att ställa om våra resvanor både på semestern och i tjänsten. Nu behöver vi politiker som vågar satsa på järnvägen i stor skala så att vi kan lämna flygskammen och bli tågskrytlandet nummer ett.

Andreas Sidkvist,
medgrundare Tågsemester.nu och Tågkonferens.nu

Susanna Elfors,
medgrundare Tågsemester.nu och Tågkonferens.nu

Per J Andersson,
författare, redaktör Vagabond

Maja Rosen,
grundare av Vi håller oss på jorden

Markus Robèrt,
vd, Cero Sweden

Camilla Lystrand,
projektledare R&D White Arkitekter

Joakim Crona,
läkare Akademiska sjukhuset Uppsala

Maria Klint,
tjänstedesigner Antrop

Jim Werngren,
mikrobiolog och ordf. för Saco-S på Folkhälsomyndigheten