Fredagskommentaren: Postnord är inte tomten

E-handeln från Kina och julkrisen hos Postnord visar att hungern efter löjligt låga priser är stor i Sverige – oavsett om det leder till negativa konsekvenser för klimat, miljö och människor i andra delar av världen.

”Postnord är det största jävla skämt som funnits ni är inte ens värda en enda stjärna. Tack vare er blir det inga julklappar i vårt hus som så många andra hem även fast vi betalade extra för att det skulle komma fram i tid… Ni är inte ens värda att pissa på!”

Ännu ett digitalt julkort trillar in på Postnords Facebook-sida kvällen innan julafton. En ung kvinna har, som så många andra, insett att julklapparna inte anländer i tid. I dagens digitala värld har en dörr öppnats för konsumenter som offentligt vill klaga på företag som inte lever upp till förväntningarna. Ett problem som många företag tampas med i sociala medier.

Digitaliseringen leder även till förändrade köpbeteenden, som exempelvis att e-handeln ökar lavinartat. Drygt en tredjedel av svenska folkets julklappsinköp har i år skett på internet, och antalet e-handlade julklappar har ökat med 11 procent på bara ett år. Detta enligt underlag från Postnord och Kantar Sifo.

Julhandeln har minst sagt varit en utmaning för Postnord. Media har rapporterat om undermålig posthantering och postleverantörens sociala medier är dränkta av gnäll och klagomål. Sett till ramaskriet tycks katastrofen vara total: Stackars föräldrar har tvingats förklara för sina barn att tomten inte kommer i år.

Kläder, skor och hemelektronik står för nästan 50 procent av alla e-handlade varor i Sverige. Kina är det populäraste landet att e-handla från, med god marginal följt av Storbritannien, Tyskland och USA. Detta enligt Postnords senaste ehandelsbarometer.

Under hösten har nyhetssajten Breakit rapporterat om hur Arlanda dränks av små paket, som skickats med flyg från Kina. Anledningen tycks bland annat vara att företaget Wish – i sann digital andra – har knäckt koden till hur man raderar ut mellanhänder i detaljhandeln och låter konsumenterna köpa varan mycket billigare direkt från fabriken. I stället för att skeppa hela kollektioner till sjöss på stora fartyg tycks ett vanligt förfarande vara att man helt enkelt låter varje enskild vara flyga till konsumenten på beställning.

På så vis kan man exempelvis få tag på en vinterjacka för knappt 400 kronor inklusive frakt – ”snygg och varm” är den enligt användaren Ola som har gett jackan fyra stjärnor. Spontant har jag en känsla av någonting inte står helt rätt till i lönekuvert och arbetsrätt hos de stackars tomtenissar som producerar dessa paket. Sannolikt även i hanteringen av djur och natur. Ja, egentligen är det ganska svårt att säga bu eller bä eftersom det varken finns någon hållbarhetsredovisning eller ansvarig person att kontakta.

E-handeln från Kina och julkrisen hos Postnord visar att hungern efter löjligt låga priser är stor i Sverige – oavsett om det leder till negativa konsekvenser för klimat, miljö och människor i andra delar av världen. Varför betala för hållbart certifierade och märkta produkter i Sverige, när det går att köpa en liknande produkt för en bråkdel av priset över nätet?

Det är uppenbart att Postnord, och säkerligen andra postleverantörer, står inför stora utmaningar med en ökad e-handel – som förstås även kan leda till en del positiva effekter för miljön. Antagligen finns det en del förbättringar som borde ske i företaget. Men att enögt kritisera Postnord för att svenska folket under juletider vältrar sig i en orgie av konsumtion från världens alla håll och kanter känns kanske inte är helt rätt.


Tobias Persson
reporter och debattredaktör, Aktuell Hållbarhet