Fredagskommentaren: Agenda 2030 har ännu inte blivit konkret

Många företag pratar i dag om utvecklingsmålen i Agenda 2030. Men än så länge är det mer snack än verkstad.

Efter att juryn läst och ­analyserat hundratals hållbarhetsredovisningar delade Aktuell ­Hållbarhet i slutet på september ut priset Årets bästa hållbarhetsredovisning till två föredömen. Juryn konstaterar att 2017 är ett mellanår och att kvaliteten i de flesta rapporter har mer att önska. Vi kan också konstatera att de flesta bolag på något sätt nämner de globala hållbarhetsmålen i sina rapporter. Ofta redogörs för slutsatser kring vilka mål som bolagets verksamhet är mest relevant för. Två år efter lanseringen av de 17 målen så kan vi ställa oss frågan vad de globala målen betytt hittills.

Målen har onekligen skapat en tydlighet kring de globala hållbarhetsutmaningarna. Vi kan också konstatera att de flesta bolagen på något sätt i alla fall har börjat förhålla sig till dem i sina hållbarhetsrapporter. I ambitiösa fall, som hos en av landets ledande konsulter, har en stor del av de anställda genomgått utbildningar och gjort egna övningar där man försökt hitta nya affärsmöjligheter kring utmaningarna och målen. Bolaget har därefter med viss framgång börjat sälja rådgivning och tillhörande tjänster kring målen.

Min uppfattning är dock att målen i de allra ­flesta fall inte har betytt ­särskilt mycket, inte ännu ­blivit något konkret och på ­riktigt.

Det känns som att Agenda 2030-paketet lämpats av i farstun i väntan på att monteringsmanualen ska anlända med posten. Arbetet liksom står och väntar på kraftfulla riktlinjer från statligt håll. Delegationen lämnade, som vi rapporterat om tidigare, ett förslag i somras. Potentialen och energin i de globala målen och deras delmål är mycket stor, men det krävs tydlighet och riktlinjer, sannolikt krav, för att dessa ska gå från kuber att kommunicera lite fluffigt kring till att bli centrala katalysator och motorer för hållbarhetsarbetet i näringslivet.

Den stora frågan du och din organisation bör fundera över är hur ni ska ta arbetet vidare.

Mikael Salo
chefredaktör, Aktuell Hållbarhet