Fredrick Federley och 2030-sekreteriatet: Nu måste vi röja upp och rädda svensk bioenergi

DEBATT. I morgon röstar EU-parlamentet om förnybarhetsdirektivet. En utfasning av produktionen av drivmedel från biomassa skulle leda till att allt fler fordon drivs med fossila bränslen, istället för de förnybara biodrivmedlen. De enda vinnarna är fossila bränslen. Det skriver EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C) och Jakob Lagercrantz, 2030-sekretariatet.

Årsskiftet, ja hela det senaste året, har varit närmast kaosartat i frågan om bioenergi på EU-nivå. För att göra en lång historia kort så gäller det EU:s nya lagstiftningsdirektiv om hur Europa ska ställa om till mer förnybart, förnybarhetsdirektivet, och minska de fossila utsläppen från energiproduktionen. I sig ett oerhört viktigt arbete som vi har engagerat oss i, i olika former, under lång tid.

När väl ett direktiv beslutats, och förhandlats klart med medlemsländerna, blir det så småningom lag i de olika medlemsländerna. Det är oerhört viktigt att påverka tidigt i processen.

I lagstiftningsförslaget har EU-kommissionen föreslagit ett mål på 27 procent förnybart i unionen till 2030. Denna ambition måste höjas. Sverige ligger redan idag på över 50 procent. Men det som har skapat kaos är synen på bioenergi och en fatal missbedömning av begreppet förnybart.

Sverige har under lång tid fokuserat på att använda skogen som källa för att övergå från fossilt till förnyelsebart. En fjärdedel av alla hus i Sverige värms upp med bioenergi, och i transportsektorn används cirka 200 000 m3 etanol, 1 600 000 m3 biodiesel och fordonsgas motsvarande 200 000 m3  årligen. Detta verkar vissa vilja förstöra med ett pennstreck. I sak innebär det en risk för att biobränsle och bioenergi kommer att räknas på samma sätt som fossila bränslen. Som ett exempel kan vi nämna Preems tallolja, som nu ska klassas likadant som vanlig fossildriven bensin. Det finns även en risk att EU-parlamentet beslutar om en maxgräns på biodrivmedel av traditionella biobränslen som etanol eller biodiesel till 2017 års nivå. Detta då vi behöver accelerera arbetet mot fossiloberoende.

Det är viktigt att förmå kommissionen att bygga in incitament för näringslivet att ta fram allt bättre biodrivmedel. Det finns dåliga alternativ, på dem skall vi ställa hårda miljökrav, men utan teknikutveckling sker inga förbättringar.

Vi är många som arbetar på att påverka EUs olika institutioner. Vi har fört många samtal med parlamentets ledamöter, suttit i timslånga möten, skrivit artiklar och hållit seminarier. Det finns mängder av goda exempel på att biodrivmedel baserade på grödor, såsom svensk etanol och talloljediesel, har mycket bra miljönytta och är ett förnybart alternativ till fossila bränslen. Ju fler som enas över branscher, partigränser och intresseområden i att lyfta den svenska biodrivmedelpolitiken desto större chans har vi att påverka. Mycket av detta arbete måste ske i Bryssel, över tid och i bred samverkan.

En utfasning av produktionen av drivmedel från biomassa skulle leda till att allt fler fordon drivs med fossila bränslen, istället för de förnybara biodrivmedlen. De enda vinnarna är fossila bränslen.

Fredrick Federley
EU-parlamentariker, Centerpartiet

Jakob Lagercrantz
2030-sekretariatet