Fyra tips: Så blir hållbarhet jackpot

Hur kan ett bolag både vara finansiellt högpresterande och ledande hållbarhetsmässigt? En analys av de 20 främsta bolagen i världen ger svar på frågan och goda råd till vad alla företagsledare borde börja med på stört.

2015 är ett stort år för hållbart företagande. År 2000 sattes FNs millenniemål – företagen var inte där. År 2009 var det Köpenhamnsförhandlingarna – företagen började bli intresserade. I år ska milleniemålen bli Sustainable Development Goals med företagen på första parkett. Alla bolag vet nu att COP21 betyder klimatförhandlingar och trimmar därför sina klimatstrategier. Företagen är där – vissa är med och sätter agendan.

En stor anledning till detta är att bolagen nu ser ett tydligt värde av att arbeta med hållbarhet, antingen för att minska risken, bygga varumärket eller förbättra lönsamheten. I vår studie bland 1000 globala företagsledare, utförd tillsammans med FN, svarar fyra av fem att hållbarhet kan leda till tillväxt, differentiering och nya innovationer. Samtidigt finns den stora osäkerheten i kalkylen. Tre av fem vet inte hur de ska räkna hem deras hållbarhetssatsning, och endast en av tio investerare anser att bolagen de investerar i klarar av detta.

Av alla tusen bolag fann vi ett tjugotal som stod ut ur mängden. De är ledande inom hållbarhet i sin bransch samtidigt som de är finansiellt högpresterande jämfört med sina konkurrenter. De är de så kallade ”transformativa ledarna”.
Vi kallar dem det eftersom de bygger lönsamma lösningar och det är endast då du kan attrahera investeringar, tid och engagemang för att skala upp dessa i den takt världen behöver. Lösningar som kan transformera vårt samhälle mot en hållbar framtid.

Företagsledare kan lära sig fyra saker av dessa transformativa ledare:
 

  1. Integrera hållbarhet i din affärsstrategi – genom att erkänna och förstå de globala utmaningarna och hur dina förmågor kan lösa dem skapar du grund för en strategi med tillväxt och differentiering som övergripande mål. Till exempel Henkel’s Faktor 3 strategi går ut på att skapa 3 gånger mer värde över dess fotavtryck än idag – genom nya produkter och partnerskap och mer engagerade anställda.
  2. Definiera värde och följ upp – företagen måste förstå vilket värde hållbarhetslösningarna skapar. Inte bara för företaget, utan även för samhället. Och det måste följas upp noggrant – likt allt annat får du vad du mäter även med hållbarhet. Kemikoncernen BASF gick igenom hela sin portfölj med fler än 40 000 produkter för att förstå just detta.
  3. Sätt hållbarhet i fokus för innovation – använd ny teknologi. Den cirkulära ekonomin ger exempelvis ett helt nytt sätt att se på värdekedjan, hur kundnytta skapas samt hur digitala teknologier möjliggör nya affärskoncept. Daimlers bildelningstjänst Car2Go lanserades nyligen i Stockholm – kunden betalar endast när produkten skapar värde. Hitta ditt nya koncept.
  4. Öppna upp ditt företag – samarbeta med kunder, konkurrenter och leverantörer. För dialog med dina intressenter och involvera dem i dina hållbarhetsmål. Var proaktiv och förespråka positiva regelförändringar. Endast genom transparens kan du engagera och bygga långsiktig trovärdighet. Bara då kan du som Patagonia be kunderna att inte köpa din jacka och ändå växa med 20 procent.

Den 3 mars samlar Miljöaktuellt, Accenture och Styrelseakademien nordiska företagsledare och andra intressenter på Sustainable Business Day för att diskutera värdet med hållbarhet samt lära oss från lokala och internationella goda exempel.
Det är ett utmärkt sätt att förbereda sig för affärsvärlden bortom SDGs och COP21. 2015 är ett stort år för hållbarheten – det är rätt tid för företagsledare att trycka på gaspedalen i hållbarhetsarbetet.

Tomas Haglund
Accenture