Nya regler ska minska kväveoxidutsläpp i Östersjön

Östersjöländerna har lämnat in ett gemensamt förslag om hårdare miljökrav för nybyggda fartyg till FN:s sjöfartsorgan IMO. Syftet är att kvävedioxidutsläpp från fartygen ska minska med 80 procent.

Fartygstrafiken på Kattegatt och Östersjön släpper ut 370 000 ton kväveoxid per år. Utsläppen, som är ungefär lika stora som Sveriges och Danmarks gemensamma utsläpp från land, leder till ökad försurning och övergödning av haven. Därför har Östersjöländerna nu lämnat in ett gemensamt förslag om hårdare miljökrav för nybyggda fartyg till FN:s sjöfartsorgan IMO. Syftet är att kvävedioxidutsläpp från fartygen ska minska med 80 procent.

Kjell Larsson, professor i sjöfartsvetenskap vid Linnéuniversitetet i Kalmar är positiv till förslaget men han tycker att omställningen till mer miljövänliga fartyg måste gå snabbare.

–Fartygs livslängd är 20-30 år så det kommer att ta 30 år innan hela fartygsflottan är utbytt och följer de nya reglerna, säger han till Sveriges Radio.

Även föreningen Svensk Sjöfart som företräder många av Sveriges rederier är positiva till det nya regelverket. Här tycker man dock att det svenska initiativet bör efterföljas av ett liknande regelverk inom hela EU, dels för att främja miljön men också för att Sveriges konkurrenskraft inte ska bli lidande.