Greentech Day: ”De stora företagen måste visa vägen”

Temat för Greentech Days första paneldiskussion var regeringens nya miljöteknikstrategi. Panelen var överens om att de stora företagen måste involveras mer för att Sverige ska lyckas bli ledande inom miljöteknik.

Greentech Day på Tekniska museet i Stockholm inleddes med att Daniel Johansson, statssekreterare på Näringsdepartementet, presenterade regeringens nya miljöteknikstrategi. Därefter fick en panel – bestående av företrädare för SVCA, Sveriges Ingenjörer, Tillväxtverket och Energimyndigheten – möjlighet att diskutera strategins styrkor och svagheter.

SVCA:s vd Marie Reinius inledde med att berömma initiativet, men passade även på att uttrycka viss kritik.

– 400 miljoner kronor, men allt går till statliga aktörer, som sedan ska pytsa pengarna vidare. Vi behöver stödja företagen med direkt. Sprider man ut det för mycket så försvinner mycket på vägen i administrativa kostnader.

Hon poängterade att det måste bli lättare för småföretagen att tjäna pengar, men också att det är viktigt att få de stora företagen att engagera sig i småföretagen, och bidra med distributionskanaler för nya innovationer.

– Greentech är en väldigt reglerad och kapitalintensiv värld. Det krävs mycket pengar för att bygga testanläggningar, och då vet man inte ens om det blir en färdig produkt. På så sätt liknar det väldigt mycket life science-sektorn, att det finns en stor osäkerhet. Därför är det så viktigt att de stora företagen går in och visar att de tror på det här. Det finns kapital, men det gäller att alliera sig med en framtida kund eller marknad, så att man säkerställer att det finns någon som vill ha tjänsten eller produkten.

Även Peter Larsson, samhällspolitisk direktör på Sveriges Ingenjörer, höll med om de stora företagens betydelse för utvecklingen:

– Myndigheterna måste göra jobbet tillsammans med företagen. Jag räknar Volvo och ABB som miljöföretag idag. Låt de tunga svenska varumärkena leda småföretagen. Nu är det för plottrigt.

Daniel Johansson svarade att även det svenska kapitalet måste förnyas, medan Axel Nekham från Tillväxtverket pekade på vikten av att olika myndigheter samverkar och hittar sina roller.

Mikael Fjällström, chef för affärsutveckling på Energimyndigheten, saknade en uttalad strategi för att få ut riskkapital till de bolag som ligger i startgropen för att ta steget ut på exportmarknaden.