Hållbarhet allt viktigare för svenska konsumenter

73 procent av Sveriges konsumenter säger sig påverkas av hållbarhetsfrågor i någon mån när de beslutar att köpa en vara eller en tjänst.

73 procent sade sig påverkas i någon mån av hållbarhetsfrågor i sina beslut att köpa en vara eller en tjänst, när över 16 000 svenskar mellan 16 och 70 år tillfrågades om hur mycket företagens grad av miljöansvar och socialt ansvarstagande vanligtvis påverkar köpbesluten. Det visar årets upplaga av Nordens största marknadsundersökning om hållbarhet, Sustainable Brand Index, SBI. Enligt SBI är trenden en långsam men stabil ökning över tid. Men vad konsumenter säger att de ska göra och vad de faktiskt gör är inte samma sak.
– Enligt resultaten från våra beteendegrupper är det 34 procent som faktiskt också agerar enligt sina värderingar. Men trenden är positiv över tid och vi vet också att med tiden övergår attityd till beteende, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index, till Aktuell Hållbarhet.

Resultaten visar också att av dem som bryr sig om hållbarhet är 60 procent kvinnor och 40 procent män. När det gäller ålder är hållbarhetsintresset något större hos ungdomar, men den skillnaden är mycket mindre än den mellan kvinnor och män.

När konsumenterna fick ranka vilka globala hållbarhetsmål som är viktigast i köpbesluten hamnade hållbar konsumtion och produktion överst följt av målet att bekämpa klimatförändringen.

Coop rankades i år som det hållbaraste bolaget i Sverige följt av Ikea, Lantmännen, Apoteket och Ica. Coops kommunikation kring minskad köttkonsumtion och kring ekologiska varor uppges ligga bakom framgången. Spelbolagen Unibet och Betsson hamnade sist med placeringarna 325 och 326.