Hållbarhetsyrket allt mer strategiskt enligt ny rapport

Det blir allt vanligare att väva in hållbarhetskompetens i flera delar av organisationen. Det visar en ny rapport.

Det blir allt vanligare att hållbarhetskompetensen sprids utanför huvudkontoret, till exempel ut i leverantörsleden. Foto: Thenetparadigm/ Wikimedia Commons

Hållbarhetsyrket fortsätter utvecklas till att bli en allt mer strategisk roll, med en ökad efterfrågan på hållbarhetsspecialister snarare än generalister. Detta märks bland annat av att allt fler företag med över en miljard USD i omsättning har en eller flera dedikerade hållbarhetsresurser inbäddade i andra delar av organisationen, exempelvis på fabriksanläggningar och leverantörsavdelningar.

Det visar den nya rapporten State of the Profession 2018 som medieföretaget Greenbiz ger ut vartannat år. Rapporten bygger på enkätsvar från 521 företag, varav 219 storbolag med en omsättning över en miljard USD. Cirka två tredjedelar av svaren kommer från USA och resterande svar från Europa samt resten av världen.
Rapporten visar att knappt 20 procent av storbolagen har en hållbarhetschef som rapporterar direkt till vd:n. Motsvarande andel hos de mindre bolagen är drygt 60 procent.

Drygt 35 procent av samtliga företag säger att hållbarhetsavdelningens budget har ökat under de senaste två åren. Bland de stora bolagen har emellertid nio procent av hållbarhetsavdelningarna sett sina budgetar minska, och på de mindre bolagen ligger andelen som har fått en minskad budget på 20 procent.
På frågan kring vad som skulle ha störst påverkan för att driva företagets hållbarhetsagenda till nästa nivå svarar 31 procent av företagen kundtryck medan 21 procent svarar tryck från investerare. Kunder och investerare anses därmed ha större inflytande på hållbarhetsagendan än åtaganden från vd:n, ökade budgetposter och konkurrenters åtaganden.

Läs rapporten