Halten av farliga partiklar ökar i Stockholm

Trots insatser ökade halten skadliga partiklar i Stockholm under 2013. En rapport från Trafikverket visar att det mest effektiva sättet att få ner halterna är att minska användningen av dubbdäck men alliansen vill inte införa dubbdäcksförbud på fler gator.

Under våren ökar halterna av farliga partiklar i Stockholm. Trots att Stockholms stad hösten 2013 införde nya åtgärder som dammbindning och ny städteknik med vacuummaskin för att få bukt med partikelproblemet försämrades resultatet år 2013 jämfört med 2012, och maxgränsen för skadliga partiklar från vägytan överskreds vid fyra av stadens fem mätstationer.

Trafikverket har presenterat en rapport där effekten av olika åtgärder mot partiklar analyserats. Studien visar på flera negativa hälsoeffekter, partiklarna ökar dödligheten och barn som bor längs gator med höga halter partiklar under sina första levnadsår löper högre risk än andra barn att drabbas av försämrad lungfunktion Sambandet var extra starkt för barn med allergi.

Trafikverkets rapport slår fast att en minskning av andelen bilar som har dubbdäck från 65 procent till 50 procent har störst effekt för att få ner partikelhalterna. Näst bäst effekt hade en hastighetssänkning från 90 till 80 kilometer i timmen, och nästan lika stor påverkan skulle det ha om antalet bilar skulle minska med 10 000 per dygn. Däremot hade åtgärder för att binda dammet från vägbanan, som Stockholm alltså satsar på, förhållandevis liten effekt.

Ingen av de insatser som analyserades skulle ensam kunna leda till att få ner partikelnivåerna under gränsvärdena, och slutsatsen i rapporten är därför att en kombination av de olika insatserna behövs.

.I veckan beslutade regeringen att tillsätta en utredning som ska ta fram förslag på hur partikelhalterna ska minskas. Bland annat ska utredningen titta på om det går att införa en skatt för dubbdäck i Stockholm. Regeringens utredning ska vara klar sista mars nästa år.

Miljöpartiet tillhör dem som är kritiska till regeringens långsamma arbete för att minska halterna av skadliga partiklar.

– Alliansens enda lösning tycks vara ytterligare en utredning, trots att det finns undersökningar som visar att barn kan få permanenta lungskador av höga partikelhalter. Det är cyniskt att tillsätta en utredning när det finns en åtgärd man vet ger effekt, nämligen dubbdäcksförbud, säger Daniel Helldén (MP).