Vill bara ta hållbara uppdrag

Martin Kann Group är en ny reklambyrå som uppger att den uteslutande arbetar med uppdrag som leder till hållbar utveckling.

Martin Kann. Foto: Josefina Ott

Grundaren är Martin Kann har tidigare arbetat som creative director på Futerra och genom åren arbetat som prisbelönt art director i Sverige, Danmark och Kanada. Han anser att de flesta företag behöver göra en stor omställning för att de globala målen ska nås. Samtidigt ser han ett stort behov av att verkligt hållbara bolag får ett genomslag på marknaden.
– Det finns en ökad efterfrågan på den här typen av tjänster. Vi ser också en utveckling där hållbarhetschefen blivit en viktig beställare från att tidigare suttit längre ner i organisationen och arbetet med ISO-certifieringar och andra mystiska saker som få förstod sig på. Hållbarhetschefen har ofta en hög kunskap inom hållbarhetsområdet men kan ibland behöver vägledning kring kommunikationen, och här kan vi bidra.

Hur kommer ni att säkerställa att era uppdragsgivare är hållbara?
– Vi kommer inte gå ner på detaljnivå och granska alla bolag, utan vi kommer att titta på själva produkten eller tjänsten. I slutändan är det våra överväganden som kommer att avgöra om det lever upp till vår syn på en hållbar utveckling. Gruppen består förutom kreatörer också av hållbarhetsexperter, vilket gör att vi besitter en stor hållbarhetskunskap. Det är en differentiering gentemot klassiska reklambyråer.
Den nya gruppen består av 17 personer som av klimat- och effektivitetsskäl inte har någon fast adress utan är spridda på olika platser i landet.