Här är flygbolagen med snabbast växande utsläpp i Europa

Ryanair ligger på topp tio-listan över de bolag som släpper ut mest koldioxid i Europa. Men det irländska lågprisbolaget ligger i lä bland flygbolagen som ökar sina utsläpp mest.

Ryanair ökade sina utsläpp med 6,9 procent under 2018, men mest ökade utsläppen från det brittiska lågprisbolaget Jet2.com. Foto: Press/Ryanair

Trots att de globala utsläppen behöver minska går kurvan helt i motsatt riktning för flera internationella flygbolag. Lågprisbolaget Ryanair har klättrat upp på nummer nio över de bolag som släpper ut mest koldioxid i hela Europa. Det visar färsk statistik från EU:s system för handel med utsläppsrätter. Topp tio-listan över Europas tio största utsläppare har hittills vigts åt kolbolag, fram tills det irländska flygbolagets entré under 2018.

Ryanair är den värsta utsläpparen inom Europa bland flygbolagen, men långt ifrån de bolag som ökar sina utsläpp i snabbast takt. Under 2018 ökade Ryanairs utsläpp med 6,9 procent, enligt statistik som miljöorganisationen Transport & Environment har tagit fram. Lågprisbolaget Jet2.com toppar listan över de flygbolag som ökat utsläppen mest under 2018. Ökningen ligger på hela 20 procent. Därefter kommer Tap (12.6 procent), Finnair (11.2 procent) och Wizz Air (11.2 procent).

”Flygbolagens utsläpp exploderar och det gäller inte bara för billiga flygresor. Nationella flygbolag och lågprisbolag tjänar alla på att inte betala någon bränsleskatt eller moms medan resten av oss måste betala. Regeringen och EU behöver vakna och börja beskatta det fossila flygbränslet samtidigt som de inför kvoter för rena bränslen som tvingar flygbolagen att byta till fossilfritt bränsle”, säger Andrew Murhpy, flygansvarig på Transport & Environment, i en kommentar.

De totala utsläppen inom EU:s handel för utsläppsrätter, som samlar de bolag som släpper ut mest i Europa, minskade med 3,9 procent under 2018. Samtidigt ökade flygsektorns totala utsläpp med 4,9 procent under samma period.

Transport & Environment påpekar också att utsläppen från flygresor inom Europa, som ingår i EU:s handel för utsläppsrätter, endast står för 40 procent av totalen. Resterande 60 procent kommer från flygresor utanför Europa, som är helt oreglerade.

Källa: EU Emission Trading System Union Registry, Verified Emissions for 2018. Statistiken är sammanställd av Transport & Environment och inkluderar flygbolag med mer än 1 Mt utsläpp av koldioxid per år.