Här är klädjättarnas nya business

Kretsloppstänket med cirkulär ekonomi som affärsmodell vinner mark i klädbranschen. H&M ligger i framkant när det gäller återvinning av textilier. 2014 samlade modeföretaget in 7 684 ton plagg världen över.

Den här artikeln publiceras i omvärldsbevakningen Miljöaktuellt Idag den 15 april.

– Vi kan se att mängden insamlade textilier ökar i takt med att fler och fler får kännedom om att vi erbjuder klädinsamling i samtliga av våra butiker i landet. Sedan initiativet lanserades våren 2013 har vi i Sverige hittills samlat in mer än 380 000 kilo textilier, säger Marie Rosenlind, pr- och kommunikationsansvarig på H&M Sverige.
 
Sedan förra året har H&M fördubblat mängden insamlade textilier. Klädjätten räknar med att öka antalet produkter som är tillverkade av återvunna fibrer från klädinsamlingsinitiativ med minst 300 procent till slutet av 2015. De insamlade textilierna transporteras till Tyskland där de fördelas och återvinns. Klädkedjan samarbetar med schweiziska I: Collect, ett av världens största företag inom återvinning av kläder och skor.
 
Även Kappahl samlar in allt från kläder till lakan, skor och kökshanddukar. Företagets partner I: Collect har från och med februari 2015 fått in fem ton kläder.
 
– Vi började samla in textilier i alla svenska butiker i januari i år efter att ha testat insamling i tio västsvenska butiker under cirka ett halvår. Vi jobbar nu för att rulla ut detta på Kappahls samtliga marknader, säger Fredrika Klarén, hållbarhetschef.

<!–Notes ACF
–>Gina Tricot började ta emot textilier i mars 2014 men har inte nått samma volymer insamlat material.

– Insamlingen från konsumenter är liten. Volymen insamlade textilier måste bli mycket större för att vi ska kunna införa ett fungerande återvinningssystem, säger Marcus Bergman, hållbarhetschef.