Här är önskelistan från bildelningsföretaget

Lägre moms och en definition av bilpoolsbilar står högst upp på önskelistan hos den ledande svenska aktören inom bildelning, som trots många hinder har en kraftig tillväxt just nu.

Jesper Sundblad och Sandra Ryberg på Sunfleet. Foto: Björn Anderberg

Bildelning och bilpooler lyfts ofta fram som den framtida mobilitetslösningen med störst potential, om uppsatta klimatmål för transporter ska nås. Men vägen är fortfarande krokig och full av hinder, både när det gäller lagar och lokala föreskrifter.
Aktuell Hållbarhet bad en av de största  aktörerna i en bransch full av framtidstro att en avge sin önskelista till de politiker som gärna talar om bildelning, men som än så länge inte levererat förutsättningar för tillväxt. Jesper Sundblad är försäljningschef på Sunfleet.
– Det viktigaste är att få till en bilpoolsdefinition. Någon sådan finns inte i lagstiftningen i dag, där definieras privatbilar, taxi och hyrbilar och vi faller helt mellan stolarna. Först när en sådan finns kan vi till exempel få till lösningar kring den för oss svåra parkeringsfrågan i städerna.
– Det andra är momsen, 25 procents moms är inget som skyndar på omställning till mer bildelning, många andra trafikslag har lägre moms, så en sänkning skulle göra ganska mycket.
– Och till sist måste många fler myndigheter och kommuner upphandla bildelningtjänster. Det skulle också vara bra för att öka förståelsen kring det vi håller på med.
Sunfleet har trots hindren varit verksamma sedan 1998 och växer nu kraftigt, med 1 800 delningsbilar i 50 städer. Bara senaste månaden tillkom 2 600 nya kunder.
Hans kollega Sandra Ryberg , markandschef på Sunfleet Sverige fyller på:
– Parkeringsfrågan är allra viktigast. Det krävs ju en lagändring för att bilar i bilpooler eller fordon i andra delningstjänster ska kunna gatuparkera med andra villkor än de som gäller för privatbilister. Sedan önskar vi sänkt moms och lättnader kring trängselskatten. Våra bilar nyttjas på ett helt annat sätt och trängselskatten borde anpassa efter det.
Men vad som än händer med lagstiftningen ser Sandra Ryberg att man har en  affärsidén för framtiden.