Hela Gotland krigar för monsterfärjan

Gotland strävar efter att bli världens klimatvänligaste ö - men slåss för snabbfärjornas existens

Gotlandsfärjornas framtid avgörs inom kort. Upphandlingen kommer att avgöras inom några veckor.

Trafikverket som upphandlar affären har tittat på en sänkning av hastigheten från dagens 28 till 22 knop – för att spara kostnader och minska på bränsleförbrukningen. Fartsänkningen skulle göra överfarten en timme längre, från tre till fyra timmar.

Något som fått gotländska företrädare att gå i taket och kräva en lägsta fart på 28 knop. Alla partier på Gotland står eniga bakom kravet på 28-knopsfärja. Förra veckan skickade öns politiker och näringsliv ett upprop till riksdagen och statsminister Fredrik Reinfeldt.

Trafikverket är tveksamma till 28-knopskravet eftersom det skulle utesluta många bolag från upphandlingen.

Myndigheten har under lång tid samlat in underlag från operatörerna och har gjort en samlad bedömning av alternativen. Färjornas bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är en viktig del av denna helhetsbedömning.

Trafikverkets utredare
Tom Andersson säger att sex knops lägre hastighet minskar bränsleförbrukningen och utsläppen av koldioxid med cirka 40 procent – men att det är många faktorer som spelar in och att det inte går att uttala sig om ett speciellt fartyg.

Utsläppen ökar i princip exponentiellt med hastigheten.

Enligt en tidigare KTH-studie
är höghastighetsfärjorna till och med ett sämre alternativ än flygresor – snabbfärjan från Nynäshamn genererar enligt den 60-80 kilo koldioxid per person jämfört med 28-50 kilo för motsvarande flygresa. Med normal beläggning släpper sjöfarten alltså ut cirka 50 procent mer än flyget.

Samtidigt har Gotlands kommun satt upp en långtidsplan för att bli världens klimatvänligaste ö – och kommunledningen har skrivit under det så kallade borgmästaravtalet, där man lovar att sträcka sig längre än EU:s klimatmål.

De omfattande protesterna har  fått Trafikverket att ligga mycket lågt i frågan.

Bara det faktum att man inte tänker utvärdera hastigheter över 28 knop är känslig för de inblandade. Miljöaktuellt har begärt ut rederiernas uppgifter om bränsleförbrukning – men myndigheten hänvisar till sekretess och vägrar att lämna ut uppgifterna.

”Jag bedömer att det här går in under upphandlingssekretessen”, säger Tom Andersson.

Trafikverkets bedömning
är att infotmationen skulle kunna störa den pågående upphandlingen om de släpps ut i media. Myndighetens miljödirektör Lars E Nilsson förklarar läget.

”Utsläpp från h
öghastighetsfärjorna är en extremt känslig fråga. Vad jag kan säga är att vi är mycket bekymrade över de höga utsläppen som höga hastigheter ger”, säger Lars E Nilsson till Miljöaktuellt.