H&M bränner tonvis av nya kläder

Samtidigt som H&M i flera kampanjer lyft vikten av att återanvända kläder så bränner företaget tonvis med helt oanvända plagg i värmekraftverk i Danmark.

”Den enda regeln när det gäller mode är att kläderna ska återanvändas”. Det är H&M:s budskap i en prisbelönt reklamfilm. Men samtidigt som klädjätten uppmanar konsumenterna att inte slänga kläder i onödan så bränner företaget varje år tonvis med nya kläder.

Avslöjandet kommer från det danska TV-programmet Operation X som kan bevisa att H&M bränt i genomsnitt tolv ton kläder per år sedan 2013. Enligt H&M handlar det om fuktskadade plagg eller kläder som innehåller höga halter av kemikalier och därför är hälsovådliga. Men när reportrarna får tag i kläder som är på väg att brännas, och testar dem i ett laboratorium hittar de ingenting som visar att de skulle vara skadade eller innehålla för mycket kemikalier. Enligt H&M:s kommunikationsavdelning är anledningen till att dessa kläder ändå bränns att företagets säkerhetskrav är striktare än lagkraven.

Enligt Operation X granskning är det inte bara H&M som bränner kläder. Det danska modeföretaget Bestseller med märken som Vero Moda och Jack & Jones bränner mest kläder av företagen som granskas i programmet. Här medger man att kläderna som bränns är plagg man inte lyckats sälja i företagets butiker.