H&M finansierar verktyg som ska bromsa avskogning

Nu lanseras Forest Mapper, ett digitalt verktyg som ska hjälpa företag, investerare och kunder att spåra ursprunget för papper, viskos och andra trävaror. Verktyget är framtaget av miljöorganisationen Canopy och finansierat av H&M tillsammans med sex andra stora modeföretag.

Foto: ForestMapper

Forest Mapper kartlägger alla världens skogar och visar vilka skogar som klassas som urskogar och vilka skogar som är hotade. Verktyget visar vidare exakt var i världen olika företag tar sin träråvara från. Sedan verktyget lanserades har över 100 företag lovat att öppet redovisa i Forest Mapper från vilka skogar de tar sin skogsråvara. Förhoppningen är att verktyget ska öka spårbarheten och transparensen och samtidigt visa på ansvaret för den avskogning som sker av världens hotade urskogar.

En ytterligare finansiär bakom Forest Mapper är modejätten Kering som bland annat äger varumärken som Gucci, Yves Saint Laurent och Brioni.
“Näringslivet måste göra allt det kan för att skydda och värna om världens urskogar då dessa bland annat utgör en motståndskraft mot klimatförändringar. Vi är mycket nöjda med Canopys arbete med att koppla skogsskydd med leverantörskedjorna och ge företag vägledning i hur de ska kunna köpa in träråvara på ett mer ansvarsfullt sätt”, säger Kerings hållbarhetschef Géraldine Vallejo i en kommentar.

Gå till Forest Mapper