Hon är ”Årets kraftkvinna”

Det nyinstiftade priset "Årets Kraftkvinna" ska synliggöra kompetenta kvinnor inom energisektorn. Igår delades det första priset ut. Aktuell Hållbarhet ringde upp vinnaren för att höra vad hon hade att säga om jämlikheten i branschen.

”Årets kraftkvinna” är ett nyinstiftat pris som ska bidra till att synliggöra och lyfta fram kvinnor inom Energisektorn. Till det första priset var 34 kvinnor nominerade. Aktuell Hållbarhet ringde upp vinnaren Jenny Larsson, chef för Vattenfalls svenska värmeverksamhet för att höra hur hon ser på den bristande kvinnliga representationen i branschen.
Jag tycker definitivt att det behöver jobbas med jämställdhetsfrågor inom energisektorn. Organisationen Kraftkvinnorna, som står bakom det här priset, är ett bra initiativ som arbetar med den här frågan och som också har andra typer av aktiviteter för att synliggöra de kvinnliga förebilder som finns i branschen, och att det finns många kompetenta kvinnor att rekrytera.

Vad har du själv för erfarenhet av ojämlikhet i branschen?
– Jag reflekterade över det senast idag, att det är ganska ofta som jag sitter på möten med bara män.

Varför finns det här problemet inom energisektorn?
– Det finns ju inom flera branscher. Jag tror att orsaken är det traditionella, att vi inte har haft tillräckligt många tjejer och kvinnor som valt tekniska utbildningar och som av tradition inte sökt sig till den här branschen. Det handlar ju om att bygga intresse för energifrågor från början, men också att bryta den här traditionen och negativa spiralen. Om man inte har tillräckligt många kvinnor i en bransch så finns det inte tillräckligt många kvinnliga förebilder och då är det svårt att få igång det här. Därför krävs det initiativ på alla nivåer, både för att tjejer ska välja rätt när de är unga men också när det kommer till ledarskapet på toppnivå, där måste det finnas en tydlig målsättning att öka jämställdheten i ledningen och i styrelsegrupper.

Vad är det största problemet när det finns för få kvinnor i en bransch?
– Det största problemet är att man missar affärsmöjligheter. För att vi ska förstå våra kunders, behov och våra framtida behov inom energisektorn är jag övertygad om att vi måste ha kompetens som speglar en mångfald, annars kan vi inte förstå våra kunder tillräckligt bra och det är ju en miss rent affärsmässigt