I dag är det White Monday – ett fenomen som sprider sig över världen

I dag är det White Monday, en svensk motrörelse till årets stora rea-dag Black Friday. Från Sverige har initiativet spridit sig till 23 länder.

White Monday sprider sig över världen. Foto: Whitemonday.info

Föreningen Medveten konsumtion som står bakom initiativet uppger att 500 företag och influencers i 23 länder deltar i år – från Singapore till Kenya och USA. Under dagen genomförs en rad aktiviteter fokuserade på cirkulär ekonomi och återvinning. Begreppet White Monday syftar på att färgen vit kontrasterar till den ”svarta” fredagen nu på fredag, då företag fixar svarta siffror i sina kassaböcker med hjälp av en stor mängd specialerbjudanden.

”Vi kallar inte White Monday för en hållbarhetskampanj, utan det handlar om cirkulär konsumtion – oavsett om du är intresserad av hållbarhetsfrågorna eller inte. Jag vill att även personer som tycker hållbarhet är skit ska börja laga sina kläder”, säger grundaren av kampanjen Henning Gillberg i en kommentar.

Istället för överdriven och onödig konsumtion vill föreningen genom initiativet få folk att laga, hyra och återbruka för en mer cirkulär ekonomi. Föreningen tar också på sig en del av äran för att handelns forskningsinstitut Hui förra året utsåg det återvunna plagget till årets julklapp.

”Låt oss inte mellanlanda i köpskammen utan istället gå samman i en lösning och visa att det är både coolt och enkelt att konsumera cirkulärt, säger Alexandra Davidsson”, arrangör av kampanjen och Generalsekreterare på Medveten konsumtion, i en kommentar.