IEA: Omedelbar klimatnytta av höghastighetståg under rätt förhållanden

Höghastighetståg kan minska flygresandet med uppemot 80 procent enligt en ny rapport från Internationella energimyndigheten, IEA.

Foto: Wikiepedia/Kabelleger

Under optimala förhållanden kan nya höghastighetståg leda till en nästan omedelbar klimatnytta. På bara några år kan klimatkostnaden för utbyggnaden av järnvägen ha kompenserats bort genom minskat behov av flyg- och bilresor. Detta enligt en ny rapport från Internationella energimyndigheten, IEA.

I det mest pessimistiska scenariot som IEA har testat kan det emellertid ta mer än 50 år för utbyggnaden av infrastrukturen att kompenseras. Detta scenario förutsätter emellertid en stor andel tunnlar och broar, stor andel fossila källor för energimixen och en liten övergång från väg- och luftfart till järnvägstrafiken.

Internationella energimyndigheten menar att höghastighetståg kan leda till ett minskat flygresande längs sträckan med uppemot 80 procent, vilket bland annat blev fallet på sträckan Paris-Strasbourg efter det att höghastighetståg byggts ut. På sträckorna Bryssel-London, Madrid-Seville, Paris-London har antalet flygkilometer minskat med drygt 55 procent efter att höghastighetståg har kommit på plats.

I rapporten skriver Internationella energimyndigheten att järnvägen står för 8 procent av världens motoriserade passagerarrörelser, och 7 procent av all varutransport. Trots det står järnvägen endast för 2 procent av transportsektorn totala energianvändning.