Ikea: ”Vi behöver öka takten”

Ikea har i dag släppt sin årsrapport i hållbarhet. Framstegen är många, men allt är inte guld och gröna skogar.

– Vi tar många steg mot en cirkulär ekonomi men där behöver vi öka takten, säger Ikeas hållbarhetschef i Sverige, Jonas Carlehed, till Miljöaktuellt. 

Sedan 2009 har den världsomspännande möbelsuccén redovisat hållbarhetsarbetet utifrån sin People & Planet Positive-strategi, som i huvudsak vilar på tre ben:

  • att inspirera kunderna att leva mer hållbart
  • att bli energi- och resursoberoende
  • att ha en positiv påverkan på människor och samhälle

Onsdagens hållbarhetsrapport publiceras samtidigt som Ikeas finansiella resultat, som i sin tur visar på en försäljningsökning på 5,9 procent (jämfört med föregående år) till 28,7 miljarder euro. Nettoresultatet uppgår till 3,3 miljarder euro för 2014 och under det brutna räkenskapsåret utmärker sig varuhusen i Kina och Nordamerika, men även Europa med starkast tillväxt.
 
På hållbarhetssidan är det uppenbarligen också kraftig medvind. Apropå vind har Ikea investerat 1,5 miljarder euro (drygt 13 miljarder kronor) globalt under perioden 2013-2015 på egen vind- och solkraft med siktet inställt på att bli självförsörjande på förnybar energi 2020 – ett mål som Jonas Carlehed räknar med att Ikea i Norden når redan i år tack vare möbelföretagets expansion av vindkraftsparker i Sverige.
 
–  Svensk vindkraft kommer att försörja alla våra Ikea-varuhus och övriga byggnader i Norden med förnybar el. Vi blir först i världen med att producera mer energi än vi gör av med, säger han. 

Ikea har även ställt om helt till LED-belysning.
 
– Vi har gjort stora framsteg där, LED-lampor svarade för 75 procent av vår försäljning av belysningsprodukter under fjolåret och den 1 september i år når vi målet att 100 procent är LED, förklarar Jonas Carlehed och tillägger att Ikea slutat sälja engångsbatterier och numera bara saluför laddningsbara batterier. 

Han är märkbart nöjd över vad Ikea åstadkommer på hållbarhetsområdet.

– Sortimentet som hjälper våra kunder att leva mer hållbart har ökat med 85 procent, det gör Sverige till det bästa Ikea-landet i världen bland alla våra varuhus, deklarerar Jonas Carlehed. 
 
På frågan om Ikeas sociala ansvar – om det populära möbelföretaget kan garantera att barnarbete inte förekommer, som svärtar ner varumärket – svarar Jonas Carlehed så här:

– Vi kan garantera att vi gör allt vi kan för att minimera risken för barnarbete.

Jonas Carlehed betonar att Ikeas leverantörer har krav på sig att följa en uppförandekod, som ska hindra att barn utnyttjas som arbetskraft. Dessutom samarbetar Ikea med Unicef och Rädda Barnen för att ”identifiera” var Ikea kan göra mest nytta för att stötta barn och ungdomar i världens mest utsatta områden.
 
Ikea Sveriges hållbarhetschef konstaterar att mycket går framåt i ämnet hållbarhet, men tillstår att det går att göra mer, exempelvis inom cirkulär ekonomi, som tidigare nämnts.

– Bland annat kan vi bli bättre på att återvinna Ikea-produkter, där har vi redan ett samarbete med Blocket, men kunderna kan även komma in med gamla Ikea-möbler till oss, som vi värderar och säljer vidare i fyndhörnan på våra varuhus. Det här gör redan vårt varuhus i Jönköping.

Du vill se mer second hand-försäljning av Ikea-möbler i era varuhus alltså?

– Absolut.

Miljöaktuellt arrangerar den 11 februari ett seminarium om hållbarhet: Social Responsibility Day. Missa inte det!