Ikea: Vi blir klimatpositiva till år 2030

Klimatförändringar, ohållbar konsumtion och ökad ojämlikhet. Det är de tre stora globala utmaningar som Ikea bygger sin nya hållbarhetsstrategi kring. Den globala strategin, som presenteras i Älmhult i dag, sätter en rad nya mål, både för 2030 men också för 2025. Redan 2020 ska alla engångsartiklar av plast vara borta ur Ikeas sortiment.

Foto: Ikea

Enligt Jonas Carlehed, hållbarhetschef på Ikea Sverige, ska målen i strategin nås genom tre stora kliv. Det första klivet handlar om att skapa en helt cirkulär affärsmodell.
– Vad gäller det cirkulära Ikea år 2030 handlar det om att vi designar alla våra produkter för ett cirkulärt liv. Vi har en rad nya designprinciper som ska möjliggöra den här omställningen. Vi har också satt ett antal nya mål för våra material som samtliga ska vara antingen förnybara eller återvunna år 2030. Vi arbetar också för att försöka göra det möjligt för kunderna att förlänga livet på sina produkter.

Det andra stora klivet är att Ikea enligt Jonas Carlehed kommer att vara klimatpositiva år 2030.
– Klimatpositivitet är ett spännande begrepp i Sverige. Det vi menar med begreppet är att vi kommer att reducera mer klimatutsläpp än vad Ikeas värdekedja totalt släpper ut. En central sak här är att vi börjar sätta klimatmål enligt science based-targets. Vi kommer att fortsätta ha klimatutsläpp år 2030, det är oundvikligt. Men nu ska vi även försöka fånga och lagra koldioxid. Främst genom våra nära leverantörer där vi har stor påverkansfaktor, men också genom våra skogstillgångar.

Enligt Jonas Carlehed kan trädplantering bli en del av strategin för att skapa minusutsläpp av koldioxid. Han säger att detta dock inte kommer att minska Ikeas ambitioner för att få ner utsläppen i verksamheten.
– Vi kommer också att minska våra absoluta utsläpp med cirka 15 procent till år 2030. Vårt arbete med att lagra och fånga koldioxid är något vi lägger ovanpå våra tidigare mål.

Jonas Carlehed berättar också om den potential som finns för Ikea att påverka leverantörsleden till att minska utsläppen.
– Vi har väldigt nära relationer med våra leverantörer. Om vi nu går in och sätter de här målen för till exempel förnybar energi så kommer våra mål att påverka hela fabriken, inte bara den del som tillverkar Ikea-produkter. Det gör att vår klimatpåverkan kan fyrfaldigas i leverantörsleden.

Det tredje stora klivet handlar om den ökade ojämlikheten i världen och där säger Jonas Carlehed att Ikea kommer att fortsätta jobba vidare med bolagets uppförandekod.
– Framförallt kommer vi att gå djupare ner i våra leverantörsled och granska våra leverantörersunderleverantörer. Vi kommer också att ta ett större grepp om frågan om rättvisa löner. Ambitionen är att alla i Ikeas värdekedja ska ha en rättvis lön. Här måste vi förstås först och främst enas om definitionen av vad som är en sådan lön.

Läs Ikeas nya hållbarhetsstrategi