Ikeas klimatprojekt i Paris – folkbildning eller flopp?

Klimatprojekt under klimatmötet ifrågasätts.

Foto: Martina Frisk

Längs den breda avenyn Champs-Élysées i Paris kan de tusentals turisterna och Parisborna cykla, gunga och springa i stora hjul för att lysa upp elslingorna i de julpyntade träden. Vid tunnelbanestationen Franklin Roosevelt i änden på den två kilometer långa gatan har också ett vindkraftverk och solpaneler satts upp. Men tilltaget från klimatmötets officiella partner Ikea möts inte bara av glada tillrop. Även om det förstås är det som hörs på plats.

 

image-2 ikea

Författaren och kommunikationsexperten Tim Ward använder en ironisk underton på The Huffington Post. Ungefär så här: Visst är det bra att shoppare är en del av en grönare jul! It is fun to be green!

Sedan förklarar han att Paris det senaste årtiondet i själva verket fått 90 procent av energin till stadens ljus från solenergi. Det funkar alltså redan rätt bra. ”Så slutresultatet av projektet handlar mer om att känna sig duktig medan man köper julklappar, många av dem producerade och fraktade hit från Kina och längre bort än så. Faran är att vi känner oss bra över att springa en kort stund i ett hamsterhjul medan vi lever våra koldioxidintensiva liv”, skriver Ward.

Vid sidan av de officiella partnerprojekten, som Ikeas, pågår en mer uppkäftig rörelse som verkar utanför lagens ramar. Brandalism är en av de  ifrågasättande kampanjerna i COP21-staden. Den använder sig av exakt samma partnerlogga som möbeljätten. Med den stora skillnaden att det står ”icke-officiell” istället för ”officiell” partner. Över hela Paris har Brandalism (sprunget från brand + vandalism) affischerat utan tillstånd, bland annat i de annars köpta annonsutrymmen vid busstationer och på andra folktäta platser.

Brandalism driver med flera av klimatmötets officiella sponsorer, däribland Air France och Dow Chemicals.

Här kan du se Brandalisms reklamaffischer.