”Indiens förbud mot dieselfordon kan verkligen påverka marknaden”

Indiens högsta domstol förbjuder nu utsläppstörstiga dieselbilar i Delhiregionen för att få bukt med farliga luftföroreningar. Det kommer påverka bränslemarknaden, menar bedömare.

Foto: Wikimedia Commons, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Trafficjamdelhi.jpg

Indiens högsta domstol tog under onsdagen ett historiskt beslut för att få bukt med de allvarliga föroreningarna i Delhiregionen. Beslutet innebär ett förbud mot nyregistrering av stora diesel-SUV:ar och bränsletörstiga bilar i lyxsegmentet med en cylindervolym på över 2000 kubik.

Förbudet gäller i hela regionen kring staden New Delhi fram till 31 mars nästa år. Domstolen bestämde också att alla lastbilar som inte har slutdestination i regionen får åka igenom staden New Delhi på de två stora motorvägarna. Och de som ska dit måste betala en miljökompensationsavgift. Därtill ska alla privata taxibilar som kör i staden byta till fordonsgas (CNG) till den 1 mars 2016.

Delhis luftkvalitet förvärras vintertid eftersom kallare luft fångar upp föroreningar och eftersom invånarna eldar mer. Nästan en fjärdedel av bilarna i Delhi går på diesel. Delhis lokala styre har vid sidan om domstolens beslut även beslutat om flera åtgärder för att minska bilism och föroreningar från trafik.

Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores åker till New Delhi i veckan för att på plats studera stadens föroreningsproblem.  Han anser att beslutet visar att kampen för bättre luft och minskad klimatpåverkan går hand i hand.

– Parallellt med begränsningarna av nya dieselbilar och av lastbilstrafik, satsas på tunnelbanan, förnybara drivmedel i kollektivtrafiken och fordonsgas för tuktuks. Det är också i linje med hur London, Paris och Oslo vill förbättra luftkvaliteten genom att få bort fossildieseln  – av ren självbevarelsedrift är städerna längst fram på klimatbarrikaderna, kommenterar han.

Han menar dock att beslutet som högsta domstolen tagit inte är optimalt eftersom det fokuserar på nya personbilar, medan de värsta utsläppen ur hälsosynpunkt kommer från äldre, mindre fordon. Enligt honom är det också ett problem att begränsningen utgår från cylindervolym istället för faktiska utsläpp.

–  Men tremånadersbegränsningen kan verkligen påverka marknaden, eftersom det är mycket troligt att förbudet kommer tillbaks nästa år och kanske permanentas och utvidgas om inte luftkvaliteten blir bättre.

Läs artikeln från The Times of India här.